Alla inlägg den 4 december 2012

Av Sandra Åhlin - 4 december 2012 16:10













Ja här sitter jag som en trött och utslagen stofil med min laptop i soffan och en kaffekopp i högsta hugg med min rosa sköna morgon rock på mig.

Lite värme börjar jag få upp i kroppen iallafall.

Hade tänkt ta mig en promenad ikväll men jag lägger nog den tanken bakom mig tills i morgon och försöker få upp någon värme i kroppen istället.. Typiskt att man inte hade någon kamin och kunde göra upp en brasa att värma sig i.

Eller åtminstone ha ett badkar som man kunde krypa ner i men nu har jag ju inget av det :(


Och hundarna vill lix inte följa med heller för det är för kallt för dom att gå någon längre sväng nu.. dom börjar bara gnälla och halta av kylan och jag vill inte utsätta dom för det.

Den stora hunden pga. av hennes ledproblem som kan bli värre och den lilla hunden pga. risken att förfrysa öronen eller små tassarna.

Trots kläder på dom.

Vi går många kortare svängar istället.

Tyck att jag är fjantig om ni vill jag bryr mig inte.

Jag älskar bara mina djur och är rädda om dom.


Men jag får helt enkelt stanna innanför dörren idag och sedan fixa en mp3 spelare som kan göra mig sällskap på promenaderna istället. 


För ut och röra på mig måste jag hur som helst så att min mage börjar komma igång och att man får upp kondisen lite samt att stärka sig själv lite så man mår bättre.

Dessutom så sover man bättre om nätterna.


Morgonen började iallafall med att kliva upp kl: 8.00 och åka på praktiken men biljäveln startade inte så blev 1 timme sen.

Mockade i stallet och fyllde på med nytt spån i boxarna, mockade ligghallarna och spånade där samt gav hästarna vatten. m.m


Från det ena till det andra...


Tur att man känner sin häst så bra som man gör.. för idag så ville hon inte äta av morgon hö:et utan gick och la sig i ligghallen sedan när jag mockade så klev hon upp en stund och när jag skulle ta ut henne för att borsta henne och ge henne kraft fodret som hon älskar och glatt brukar glaffsa i sig i vanliga fall så ville hon knappt ha 3 tuggor.. så jag tänkte hon är väll mätt då.. men nej jag hade en ond aning inom mig ändå då jag direkt efter att ha släppt in henne i hagen och hon gick raka vägen och la sig ner i ligghallen.

Det är något fel på min häst tänkte jag.. hon är sig inte lik.

Min första tanke var ååh nej ... kolik.


Tog ut henne igen.. eller rättare sagt sparkade upp henne och la mig över henne för att få upp henne och till slut så klev hon upp.. jag började gå av och ann med henne i 20 minuter så att hon fick röra på sig.. ställde in henne i en box en stund och sedan så gick jag 20 minuter till med henne samt gav henne vatten och ställde in henne i boxen igen.


Men något stämde fortfarande inte för kolik var det inte hon var alldeles för pigg för det..och hon åt av höet som låg kvar i boxen.


Det måste ha varit något tillfälligt bara som magknip eller något.. för då jag hade gått med henne så började magen kurra och komma igång. Ett bra tecken iallafall.

Stannade kvar och observerade henne en stund och hon såg kry ut och la sig inget i boxen och har inte gjort det änn.

Så beslutade mig för att jag kunde åka hem och Åsa skulle ringa om det blev något eller att hon blir dålig/sämre igen.


Fick just samtalet som jag ville ha att det inte är någon fara med Turid så nu kan jag slappna av och känna lugnet en stund.

Hon skulle få stå inne i natt iallafall.


Men förmodligen så var det bara något litet som inte är allvarligt typ som jag nämde magknip eller så.. så nu hoppas jag att det blir en lugn natt för oss alla.

Men som sagt så får hon stå inne så har Åsa lite bättre koll också.


Bättre att ta det säkra före det osäkra. 


Nu ska jag gå över på ICA en sväng!


Av Sandra Åhlin - 4 december 2012 15:40

 

Det är skönt att bara ligga och känna lugnet.


 

Här ska det rullas.


 

ÅÅH vad matte är snäll som fyllde på med mer nytt spån i ligghallen. 
Här ska det mysas.


(Ursäkta allt hästbajs i bakgrunden men min rygg gav upp så jag slängde bara all skit åt sidan i högar och tar reda på det i morgon istället.)


        

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards