Alla inlägg under april 2012

Av Sandra Åhlin - 29 april 2012 22:02

I Onsdags natt så fölade Donna och ut kom hingstfölet Jupiter 
Kolla in hans fina teckning!


   

Av Sandra Åhlin - 29 april 2012 21:57

         

Av Sandra Åhlin - 29 april 2012 21:51


Jag: Jennie kan du ringa på min mobil jag hittar den inte.
Grannen: Du hade med den ut nyss kolla i din bh för du la den där.
Jag: hahaha *ASG*

Ja jag har nog minne som en guld fisk   

Dop

Av Sandra Åhlin - 29 april 2012 21:36

Idag så har man varit på dop i Mariakyrkan.
Ett mycket fint dop.
Mosters minsta busunge fick idag namnet: Celina, Desiré Rönnqvist.
Mascaran började dessutom att rinna då Anton gick ner på knä inför allihopa och friade till syrran. 

Här kommer några bilder ifrån dopet som jag tog!

                               


Av Sandra Åhlin - 23 april 2012 18:18

Huvva vad jag har sovit dåligt i natt.. har bara legat och vridit och vänt mig tills det var dax att kliva upp.   
Blir nog att göra natt tidigt känner jag för jag börjar bli rätt trött.


Nåja klev upp vid nio tiden och sprang över på ica och handlade hem lite frulle till min hungriga morgon mage då det sinade i kylen. Typ eko där inne haha!
Det blev en fil tallrik med skivade bananer i.. mycket gott.
Till middag så blev det kyckling wook och jag lyckades mycket bra med den! Den blev kanon god Det gillas.


 

Har även varit ut till stallet och dolat på i några timmar.. Mycket mysigt och skönt att komma ut.
Myste på med Turre ett bra tag och borstade igenom henne.
Tränade lite hovlyft som bara gick kanon idag.


Vidare till stall två och Hardie som var lättfångad i hagen idag.. det märks att han älskar att arbeta för nu då han har börjat komma igång lite smått igen efter några veckors vila så är han nästan lätt som en plätt att fånga.   


Donna ska snart ha föl också.. vilken dag som helst om hon inte går över tiden vill säga..spännande.. och Fia ska ha i Juni.
Fias föl ska dessutom Stina köpa   Kanon kul.
Vi har alltid lika roligt i stallet! =P
Vi håller tummarna på att det är en hingst som tittar ut.


Nu ska jag gå på en promenad med hundarna och sedan lägga mig och jäsa i soffan resten av kvällen.


Av Sandra Åhlin - 23 april 2012 18:06

 



               

Av Sandra Åhlin - 22 april 2012 22:13

       




Välkommen till Nordsvenska Paradiset.
Ger ni er in i denna värld så tar ni er inte ut jag lovar.. dessutom så är den beroende framkallande.   


Jag älskar min underbara nordsvenska brukshäst Turid och snart blir hon 1 år. (31 Maj).
Shit vad tiden går fort.. och min polla växer så det knakar.
Vi har redan gått igenom mycket tillsammans och många härliga år har vi kvar.
Jag är så glad och lycklig som har fått chansen att bli ägare till denna otroligt fina häst.



Hur kommer det då sig att jag valde just en Nordsvensk brukshäst?


Jo såhär är det.. nu ska jag berätta!
Förutom min senaste häst Pompette ett halvblod som jag hade så fruktansvärt otur med och bara hann äga i 3 månader innan hon blev akut sjuk och jag blev tvungen att avliva henne..Så började det med några års uppehåll med hästar då jag kände att jag ville börja att rida igen och komma tillbaka till hästvärlden på riktigt.
Jag satte mig och googlade runt på ridskolor i Umeå och hittade då Åsbo Hästbruk i Dalsjö som jag tyckte lät intressant.. och då man tyvärr lagt på sig några kilos övervikt nu så tänkte jag att en Nordsvensk Brukshäst kan jag ju rida iallafall. 
Tog fram telefonen och ringde till Åsa och frågade lite om ridskolan, om det fanns någon plats kvar osv osv.
2 veckor senare så satt jag där på hästryggen på en Nordsvensk Brukshäst på ridskolan.
Jag blev helt galet kär i denna otroligt härliga ras från första dagen.
Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet.
Deras utseende, deras temperament.. att dom är så robusta och tar sig fram precis överallt osv osv.
Kan rabbla upp hur mycket som helst.
Hur som helst så red jag på ridskolan ett tag och kom närmare och närmare Åsa för var gång.
En dag så sa hon att en häst som heter Tanja väntade föl och skulle föla precis när som helst och Åsa tyckte att jag skulle köpa hennes föl då den hästen skulle passa mig kanon bra!
- Nej sa jag, jag ska inte ha någon till häst!
Åsa envis som hon är fortsatte att tjata på mig varje gång hon såg mig.. och samma dag som Turid föddes och jag såg henne för första gången så sa jag:


- Ååh henne vill jag ha.. hon ska jag bara köpa!

Sedan den dagen så är jag hur glad och lycklig som helst att jag tog det beslutet.. och det är ingenting som jag någonsin kommer att ångra.



Varför är den Nordsvenska Brukshästen den bästa häst rasen?


Jo det kan jag också berätta.
Självklart så tillhör den en av våra lantraser.
Den har ett bra temperament och lämpar sig både till nybörjare och mer avancerade.
Det är en stark och FRISK ras.
En god allround häst som man kan göra det mesta med tex. så kan den användas i all slags körning, som ridhäst i både dressyr, hoppning, fälttävlan och westernridning.
Dom lever länge då dom är ovanligt långlivade och har ett gott immunförsvar mot de flesta häst sjukdomar.
Deras temperament gör även att dom är lämpliga som ridskole hästar och för handikapp ridning dessutom så kan dom bära även den lite tyngre ryttaren.



Ja det finns hur mycket som helst jag kan sitta och rabbla upp men för att göra listan kort så får detta duga.


Tids nog så ska jag faktiskt äga en till nordsvensk men just för tillfället så räcker det faktiskt gott och väl med en häst för mig.
Det tar sin lilla tid med att ha häst och den tiden vill jag lägga ner på enbart Turid.
Turid behöver det. Dessutom så är hon en unghäst och dom kräver mer tid och tålamod.


Dessutom så är det skönt med bara en häst då all tid i världen finns till enbart den och man inte behöver ha en häst som bara får gå i hagen och skrota och se fin ut och inte göra någonting alls för att man inte har tid, ork eller lust.


Nog skrivet för mig denna gång!
Vi hörs snart igen.


JAG ÄLSKAR MITT PÄLS HJÄRTA.
 





 


Av Sandra Åhlin - 22 april 2012 22:11

Då var lägenheten uppsagd också.   

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards