Alla inlägg under september 2013

Av Sandra Åhlin - 30 september 2013 21:43

Jag börjar med att berätta att Turid blev jätte fin i sitt nya huvudlag från Drive out och att det passade.


Lite stelt i lädret som allt nytt läder är så smörjde upp det 2 gånger igår och det blev mjukt och bra.  


  


Titta så stilig hon blev.


Ikväll så stod tömkörning på schemat.

Hon var jätte duktig Turid.

Lite småbråkig i början men gav sig snabbt efter tillsägelse.

Är så stolt över min häst.

En liten arbetsmyra är hon. Hon verkligen älskar när jag sätter henne i arbete och hon får en uppgift att lösa.

Vi tömkörde även slalom mellan en massa dunkar och hinkar som Erika hade ställt fram tidigare idag.  


Efter tömkörningen så blev det lite träning på volt.

Det gick inte så bra ifrån början då Turid mest longerade mig haha.. men sedan när Erika kom ut och visade mig vart skåpet skulle stå och gav mig en massa goda tips och råd så gick det hur bra som helst på direkten.

Det är bra att ha någon som ser på ibland och kan påpeka alla fel man gör som man inte ser själv.


Efter arbertspasset så fick Turid gå in i boxen och äta lite mineraler och sedan så släpptes hästarna ut i hagen igen.


Alla hästarna fick komma in en sväng ikväll och stå inne medans jag och Erika pysslade på.



             


Imorgon så står klickerträning på schemat.  

Av Sandra Åhlin - 30 september 2013 21:40

Idag så har man varit husmor och bakat en himla massa bullar samt gjort kycklinggryta till middag.


 

Mina gobullar   

...

Av Sandra Åhlin - 27 september 2013 11:50

Folk frågar mig ofta om jag inte ska ta och byta ställe att blogga på.

Men varför då lixom? Jag trivs så bra här på bloggplatsen.
Smidig och enkel sida helt klart.

Så NEJ! Jag kommer att stanna kvar här.  


Igår så blev det mycket gjort och jag var helt knäckt där på kvällskvisten då man äntligen fick slå ner röven i soffan.

Så jag har sovit som en knubbad säl i natt kan jag lova.

Är pigg och utvilad idag.


* Hundarna är vaccinerade och besiktigade UA.

* Hundmat + en himla massa ben åt dom är köpt. =FYLLT PÅ I FÖRRÅDET!

* Vinterjacka och ett par brallor köpta åt mig själv.

* Nyfärgat hår (Utväxten).

* Turids huvudlag som kom på posten igår är uthämtat och ska prövas idag.

* Lite saker till Turid fick följa med hem från Hööks bla. ett reflex ländtäcke och benreflexer osv.


Ja det hände en hel del igår faktiskt.

Men nu får det gärna börja att snöa igen för nu har jag ju en vinterjacka och jag vill ju ha snööö så man får köra skoter.  

Här regnar och blåser det bara idag huvva!


Har tränat Midna lite inomhus med klickern och senare i eftermiddag så blir det stallet en sväng.


Är jävligt sugen på att åka och bowla ikväll.. var ett himla bra tag sedan man gjorde något sådant.

Så vi får se om någon vill haka på.


Imorgon blir det att kliva upp tidigt och åka iväg med familjen till Ö-vik och fira mosters buspojke Liam som fyller 1 år. Grattis lill killen. Vi ses i morgon!


Annars så blir det en lugn och skön helg som bara ska avnjutas med mina fina.   

Av Sandra Åhlin - 23 september 2013 22:10

Mina fina hundar tycker också om att posera framför kameran.  


                               

Av Sandra Åhlin - 23 september 2013 22:04

Typ en Turid i mjukis format.   


 

Av Sandra Åhlin - 23 september 2013 21:38

Idag så har det varit en vilodag.

Det är Måndag och just dom dagarna så brukar man ju vara så himla trött och seg i huvudet.

Även hästen fick en vilodag och bara gå mysa i hagen med sina polare.


Här har det både blåst och regnat om vartannat så man har mest velat hålla sig inomhus idag.

Har ju varit så frusen av mig.  


Klickade hem ett huvudlag i storlek X-full från Drive out nyss och jag hoppas att det kommer sitta bra på Turid nu. 


Känns skönt att få ett ordentligt huvudlag till henne såhär i inkörnigstiderna.

Dessutom ett som är lämpat för just körning.

Just nu så har hon ju bara gammtränset i storlek Full som hon har vuxit ur för länge sedan typ.

Har fått lov att plocka bort nosgrimman för den nådde inte runt till slut och dessutom så är sidostyckena alldeles för korta.

Det var dax för ett nytt helt enkelt.


Ska även åka ut till Gunilla i veckan och hämta ut bettet som jag ska pröva på Turid.

Det fick bli ett Grodbett med fasta skänklar.


Nu är det dax för en varm och skön dusch och sedan en kopp varm välling så här på kvälls kvisten.
Det är bra mot magen har jag hört och dessutom gott.  

Av Sandra Åhlin - 23 september 2013 19:37

     

Har beställt Lite nya saker till Turid.


Ett huvudlag från Drive out 550:-


Ett nytt bett som vi ska pröva.

Grodbett med fast skänkel från Gunilla Björn och hennes butik Selar 295:-



Av Sandra Åhlin - 22 september 2013 16:38

Igår så blev det en härlig lugn promenad med Turid i byn.

Lite miljöträning.

Hon skrittade på fint brevid mig trots allt skrik efter henne ifrån dom andra hästarna när vi försvann.


Hon brukar annars lätt kunna stressa upp, bli ofokuserad och skrika tillbaka då hon inte riktigt har lärt sig det där med att hon får komma tillbaka till flocken sedan eller att dom kommer tillbaka när dom ska iväg på äventyr.

Men det börjar gå bättre och bättre.

Och snart så lugnar det nog ner sig.


Det kom även en traktor i full fart mot oss som var ute och sladdade vägen och den brydde hon sig inte det minsta om.

Men hon har ju sina trots preioder min lilla tjej.

Allra värst är det då hon brunstar snacka om en suris då.  Haha!



Idag så blev det iallafall lite volt träning.

Det gick väl sisådär.

Det roliga är att hon vet exakt vad och hur hon ska göra nu men hon är bara så himla lat ibland så det går bra något varv sådär och sedan så stannar hon bara upp mitt framför mig som att: Jaha nu är vi klar matte.. Nu har jag varit duktig.

Haha men lilla gumman så fungerar det inte.

Så det blev att nöta på ett himla bra tag för att få henne att gå fler än 1,5 varv i volt idag.
När det satt så gav vi oss för dagen för då hade ju jag vunnit och fått min vilja igenom.  


Blev även en himla massa myspys och borstning på stallgången.

Visitering och sedan så fick hon lite goa mineraler i krubban i boxen innan hon släpptes ut i hagen igen.


På Torsdag så kommer hovslagaren hit igen och ska verka.

Och jag gillar verkligen inte min hästs hovkvalite.

Jag verkligen hoppas att det blir bättre.

Jag håller med dom som säger att vita hovar är sämre för så är då fallet hos oss.   

Visst hovarna blir finare och finare varje gång och sprickan sedan hovbölden hon fick förra året är nästan borta nu efter alla verkningar.

Men det spelar ingen roll för dom spricker, flikar sig och hinner bli fula iallafall.

Ytliga sprickor dock som tur är.. men det är inte snyggt för fem öre.

Det är många gånger jag får klippa bort och fila till flikor som blir på hennes hovar.

Visst det hör ju till hästlivet men tycker ju ändå att hovarna ska hålla sig någolunda snygga mellan varven.. men icket.

Vi har testat att verka henne med olika veckors mellanrum flera gånger nu för att se vad som passar hennes hovar bäst.

Enligt mig så är 4-5 veckor bäst men då har hovarna knappt hunnit växa något alls istället så det blir inte mycket för hovslagaren att verka när han kommer hit ut men kanske måste köra på det iallafall ett tag framöver för att få till hennes hovar och få dom lite starkare.

Han är duktig min hovslagare och kan det han gör så jag ska ta och prata lite med honom på Torsdag när han kommer hur vi ska gå vidare med detta.


Nu blir det middag.

Grillat mums vad gott!




                     

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards