Alla inlägg under mars 2014

Av Sandra Åhlin - 31 mars 2014 17:13

Förbannade tandärk som bara tvärkom.. sluta att göra så ont.  

Jag hoppas att dom 2 alvedon som jag tog för ett tag sedan börjar verka snart och gör susen och lindrar smärtan lite iallafall.


Nåja det får bli en lung kväll framför tv:n då man har varit ute med lilla vovven på en promenad helt enkelt.


Idag så satt jag hästen i skrittmaskin för första gången.

Så nu har vi invigt den också.


Jag trodde som vanligt med mina missbedömningar av henne att hon skulle bli helt galen och bara sparka och slå bakut men hon tog det hela med ett stort lugn och tyckte det var roligt att få gå lalla runt där i.


Hon har alltid varit så himla nyfiken på den då vi har gått förbi den och nu vet hon ju vad det är.  


Började i ett lugnt och sakta tempo så att hon bara fick gå snusa på lite och känna sig för och sedan ökade lite eftersom till ett lagomt tempo.

När skrittmaskinen sedan bytte varv efter ett tag så blev hon lite snopen först men hon är ju som sagt väldigt lättlärd och förstod snabbt vad hon skulle göra och att hon skulle byta varv och börja gå åt andra hållet.

Första gången när hon stannade upp och hon fick den i rumpan så blev hon lite paff och nästan arg på sig själv och började trava iväg framåt men sedan så höll hon bra koll både bakåt och framåt och skrittade på fint.


Det är som skönt nu när man vet att hon tyckte det var så himla kul att få gå runt där i och pröva någonting helt nytt.


Det är bra uppvärmning före ett pass eller efter ett pass att bara ställa in henne där eller om man har bråttom någon dag så kan man bara ställa in henne där medans man mockar och gör klart.  

Guld värt ju.


Imorgon så blir det ett tömkörningspass.



 

   

Av Sandra Åhlin - 31 mars 2014 16:34

             

.

Av Sandra Åhlin - 31 mars 2014 16:32

 

.

Av Sandra Åhlin - 31 mars 2014 16:24

 

Av Sandra Åhlin - 31 mars 2014 16:18

Min lilla råtta njuter av att solen tittar in.  


 

Av Sandra Åhlin - 31 mars 2014 09:56

Igår så gjorde jag någonting som jag inte vet när det hände sist.
Jag gick i säng och drog täcket över huvudet redan klockan 21.00
Jag slocknade så fort jag la ner huvudet på kudden och sov hela natten lång.
Det var välbehövligt både för kroppen och huvudet att göra en tidig kväll för en gångs skull och att få vakna pigg och utvilad i morse.  

Ska snart ta och bege mig till praktiken.

Ska bara dricka upp kaffet först.

Är inne på 2:a veckan med praktik nu.

Det är himla roligt och det flyter på bra.


Turid har gått jätte bra hela förra veckan och fick vila Lördag och Söndag.

Jag hade tänkt att köra ett pass med henne igår eftermiddag men då jag var så oerhört trött och slö själv så kändes det inte okej för jag hade inte gjort så bra i från mig själv då och varit tillräckligt fokuserad känner jag och då fick hon hellre en extra vilodag.


Jag fick bara lite ångest då jag hade mockat och gjort iordning och Turid kollade på mig ifrån hagen och gnäggde till precis som att hon ville få komma ut och göra någonting.
Det gjorde lite ont i hjärtat måste jag säga men det är ju inte direkt så att hon dör av att få stå i 2 dagar. 

Här i veckan så kom vi ju naturligtvis åt ett jätte halt ställe också så Turid gick omkull.
Det är skönt att det gick bra och att hon inte gjorde illa sig.
Det är ju aldrig bra att gå omkull.

Men samtidigt så måste jag faktiskt få säga att det såg himla kul ut då hon först halkade och landade på ena sidan och sedan så rulla hon tillbaka sig så hon låg på mage med framhovarna rakt fram i vädret och jag som stod där så lugnt och sansat med tömmarna kvar i handen fick världens blick av henne och det var en blick som att hon ville säga men stå inte bara där matte ska du inte ta och hjälpa mig upp?!?   haha..
Hon hade inte direkt bråttom heller utan tog det hela med lugn och ro och tog god tid på sig tills hon till slut klev upp sakta men säkert.
Det såg riktigt jobbigt ut när hon klev upp ju.
Sådan matte, sådan häst = Knubbsälar båda två.  Mohahaha..  

Igår så var man förbi i Gräsmyr och hälsade på och busade lite med syskonbarnen.
Blev även bjuden på middag där.
En trevlig eftermiddag/kväll.

I Torsdags så var man förbi söt Linda och färgade håret, drack kaffe och surrade lite :-)

Helgen spenderades med den bästa.

Nu måste jag bege mig men jag får skriva mer sedan då jag kommer hem igen.
Sköt om er.

Av Sandra Åhlin - 25 mars 2014 19:35



Inkörningen av kusen fortsätter och nu går det ju äntligen åt rätt håll och det händer verkligen någonting för oss.  


För varje dag som går nu så närmar vi oss vårat mål allt mer och mer.


Det känns underbart skönt och nu är det till och med roligare att träna också.


Idag så fick hon testa att ha en plogpinne släpandes brevid sig som stötte emot henne och det var inga direkta reaktioner där inte.. typ helt obrydd!


Jag hade fantasibrist då jag inte hunnit införskaffa i några skacklor ännu och det blev första bästa tänkbara sak som fick offra sig och komma till användning så en plogpinne fick det glatt bli idag.. men det gick ju bra det också.

Men ska ta och styra upp någonting bättre tills nästa gång!


Idag så fick jag även pröva på att tömköra min häst på volt både i skritt och trav för första gången.

Vad duktig hon var och vilken häftig känsla.

Jag trodde inte ens att hon kunde sånt så nu måste jag verkligen sluta upp med att missbedömma min häst för hon har visst många dolda talanger har jag märkt.  



Man har fått njuta i solen mycket idag.

Det har varit så varmt och skönt ute.


Härligt med lite praktik i stallet tills man börjar jobba igen för man får vara ute så mycket i friska luften.

Klockan 9.00 i morse så var det redan 10 grader varmt i solen så det har säkert varit en 15 grader varmt kanske om jag får gissa.

Om det är sånt här fint väder i morgon också så får nog vovve följa med till praktiken imorgon och ligga och gotta sig ute i solen medans matte håller på.



Nu börjar strax Elitryttarna på TV så jag ska slita mig ifrån datorn en stund.


 


.

Av Sandra Åhlin - 25 mars 2014 19:19

 

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards