Alla inlägg under augusti 2011

Av Sandra Åhlin - 31 augusti 2011 14:12

Idag så är det den sista Augusti.
Alltså så är det redan September i morgon. Helt sjukt vad denna sommar har gått fort.

Och solen skiner fortfarande ute vad härligt :)
Har även hunnit med att vara i Sävar och hämtat ut ett paket.. så nu väntar jag bara ett paket till som ska anlända med DHL hit på Ica i Bullis idag.
Det är lite prylar till hemmet som jag har beställt efter.. håller ju på att göra lite höst och vinter mysigt här hemma och fylla på med lite fler möbler och prylar.
Har även köpt nya gardiner till alla rum som jag har hängt upp. Mysigt att få förnya sig lite.
Sedan så ska det tapetseras, bytas alla golv, samt byta köksluckor till ekluckor inne i köket.
Jag har nog aldrig trivts så bra som jag gör nu här i Bullmark. Har inga planer alls på att flytta härifrån just nu.. Det skulle vara om drömhuset dyker upp som vi drar.
Självklart så vill man ju altid bo i ett eget hus men det är lite andra saker som man prioriterar före just nu. Och jag har inte bråttom.


Det var tänkt att jag skulle beställa efter några saker till Turid ifrån Hööks denna månad också.. men jag åkte på travshopen istället och fann det jag skulle där.
Så jag tar Hööks i samma veva som vi åker på Ikea senare istället.


Jag kämpar på med viktnedgången!


 

Är inne på min 2:a dag med Cambridgekuren och jag måste säga att det går otroligt bra.
Självklart så är man ju lite hungrig imellan åt men det får man ju räkna med om man ska gå ner i vikt.. för jag tycker alltid att man är hungrig då man ska banta.  
Men då får man bara hälla i sig lite mer vatten!
Man fryser lite i mellan åt också men det är ju vanligt dom första dagarna då man tömmer kroppen på allt skit och så. Men då får man bara ta på sig en lite tjockare kofta eller något!
Det är då skönt att man får dricka kaffe iallafall så man piggnar till lite för dom första dagarna så blir man lätt trött. Men efter några dagar så kommer ju det här flyta på riktigt bra.
Då tror jag inte ens att man kommer att tänka på det! GO SANDRA =)

Nu ska jag gå och städa lite.
Älsklingen har just åkt iväg på jobbet.. han går ju eftermiddag i veckan!

På återseende!

Av Sandra Åhlin - 29 augusti 2011 23:47

Sommarens sto och unghästpremiering 2011 i Västerbottens län.


Det var 30 stycken anmälda av alla olika raser.
Och dagen före så var det 35 stycken anmälda i Norrbotten på Bodens ridklubb.


Det var mycket roligt och lärorikt måste jag säga och många fina hästar fick man se under dagen.
Det var första gången för mig som jag var på något sånthär men absolut inte sista gången.


För om något år så är det min och Turids tur också.   
Fast den dagen vill jag inte ens tänka på just nu för fy vad alla var nervösa.. och jag vill inte ens tänka på hur himla nervös jag kommer att vara.. Jag som inte ens har några tävlings nerver.. men då har man ju att jobba på tills det är dax kanske. Haha!


Tanja som ägs av Johanna Tobiasson samt Fia som ägs av Åsa Johansson (min ridskole lärare) gjorde ett godkänt körprov och är nu premierade. *GRATTIS*


Både Tanja och Fia gick med föl på sidan om då dom gjorde körprovet.


Det som dom bedömmer på körprovet är följande --->


Bedömningsmoment
1. Aspänning och frånspänning (en medhjälpare skall anlitas)
2. Igångsättning, dragteknik och dragvilja
3. Halter
4. Temperament, samarbetsvilja och lydnad
5. Helhetsintryck inkl. selens anpassning och kuskens inverkan.


Turid busade och skuttade till några gånger samt nafsade tag i mamms mule men mamma Tanja fortsatte att arbeta och göra det hon kom dit för att göra så de uppskattades av domaren.
Så inget  i världen kan nog störa Tanja i hennes arbete.   


Tanja skulle även stambokföras och fick föjande poäng 7-7-8-8-8 =38 p.
Samt fick avelsvärde klass B.


Min älskade häst som just nu bara är ett pyttelitet sött föl visades också och hon fick poängen 7-7-7-8-8 = 37p.


Fast hennes poäng räknas inte eftersom att hon är så liten ännu utan det är mer bara en kul grej dom har för att man ska få veta vad man har för föl då lix mamman ska visas.
Ett exempel: Så kan man få jätte dåliga poäng på sitt föl men då den blir äldre och har vuxit till sig och ska visas igen som 3 åring så kan man få högsta poäng.


Turid ska visas som 3 åring.


Såhär sa dommaren om Turid nu det jag kommer ihåg och la på minnet:


En högställd feminim fölunge med vackert huvud.
Bred och välansatt i sin hals. Fortfarande lite smala haser men detta är ett föl som har skjutit iväg mycket på höjden men inte hunnit med att bredda sig så mycket ännu.
Har en vägvinnande skritt och en trav som är lätt med en bra bakbensmekanik.


Ska se om jag kan få tag på bedömningen som är nedskriven på papper... så ska jag skriva in hela här på bloggen.


Alla var nöjda och glada då dom åkte därifrån och det är huvudsaken iallafall.
Och ett stort + till Johanna och Åsa efter all tid ni lagt ner på hästarna för denna dag! Se där det lönar sig att vara väl förberädd .



Jag däremot är inte van att kliva upp så tidigt som vi blev tvungen att göra för att hinna med allt som skulle göras innan så min kropp fick sig typ en chock.
Somnade kl: 21.oo igår kväll och vaknade idag runt 10.3o det kallar jag en rejäl sovmorgon. Hehe!  



Nej nu ska man krypa ner och sussa. Ska åka in till stor staden i morgon och köpa yttligare 47 kg hundmat samt så har Midna tid för kloklippning på Arkens Zoo kl: 12.oo
Har börjat att lämna in henne på service nämligen  
Det räcker att man får brottas med en "kamphund" (amstaff ) hemma för att få klippa klorna på honom. Tur Emmy är så snäll och bara ligger iallafall.  


På återseende!

Av Sandra Åhlin - 29 augusti 2011 20:53

 







 
Att jag har världens finaste polla




Vid tangent bordet Åhlin.
                        
                                              
                                   

Av Sandra Åhlin - 29 augusti 2011 20:25

Fia med hennes hingst föl Isak på sidan om.
(Förlåt Åsa att du hamnade med på bild. )



         

Tanja med Turid på sidan om.
                   

OBS!! Detta är bara bilder ifrån uppvärmningen med hästarna innan dom skulle göra körprovet.
Kameran fick fnatt. :(
Men på körprovet så drog dom en släpa efter sig också vilket inte är med på bilderna.




En trött Turid som på slutet av dagen bara väntar på att få åka hem!
Man blir ju trött av alla nya intryck.
      

Efter en lunch fika i cafeterian och strax före Turid och mamma Tanja skulle in i bedömningsringen så låg Turid och sov i boxen så det var bara att börja borsta om henne på nytt igen lite snabbt.
     
Ursäkta för dålig kvalitet på bilderna men som sagt så strulade kameran vilket var så himla typiskt :(

Av Sandra Åhlin - 29 augusti 2011 19:54


Hittade den här och tyckte att det var en rolig grej.
Jag själv sover mest som 1:an, 3:an och 6:an och ja det stämde faktiskt in på mig ;)
Stämmer det inte på dig också?!??


Vilken sovtyp är du?

1. Fosterställning

Fosterställning är den vanligaste sovställningen. Av de 1000 testpersonerna sov hela 41% på det viset, varav mer än dubbelt så många kvinnor som män.

De som kryper upp i fosterställning beskrivs som tuffa på utsidan men känsliga i hjärtat. De kan vara blyga när de först träffa någon, men slappna snabbt av.

2. Som en stock

15% av testpersonerna sov liggandes på sidan med båda armarna ner utefter sidorna.

Dessa personer beskrivs som lättsamma, sociala människor som gillar att vara en del av gruppen. De har lätt att lita på främlingar men kan vara lättlurade.

3. Längtar positionen

13 procent av testpersonerna som på sidan med båda armarna ut framför sig.

Det anses tyda på en öppen karaktär, men som samtidigt kan vara misstänksam eller cynisk. Personer som sover på detta vis är långsamma med att bestämma sig, men när de har fattat ett beslut går det inte att ändra det.

4. Soldatpositionen

Åtta procent av testpersonerna valde att sova liggandes på rygg med båda armarna vis sidorna.

Människor som sover i denna position är i allmänhet lugna och reserverade. De tycker inte om att göra väsen av sig, men ställer höga krav på sig själva och andra.

5. Fritt fall positionen

7% av testpersonerna sov på detta sätt, på mage med händerna runt kudden och huvudet vänt åt sidan.

Dessa personer beskrivs som sällskapliga och fräcka, men med en tendens att vara nerviga och sköra. De gillar inte kritik, eller extrema situationer.

6. Sjöstjärnepositionen

5% sover på detta vis. De ligger gärna på rygg med båda armarna upp runt kudden.

Dessa personer har lätt att få många och goda vänner eftersom de alltid är beredda att lyssna till andra, och erbjuda hjälp när det behövs. De tycker i allmänhet inte om att vara i centrum.

Av Sandra Åhlin - 29 augusti 2011 18:35

Nu ska jag ta och ge hundarna kvälls mat och sedan gå ut och gå en promenad med dom en sväng och efter det så ska jag ta och unna mig själv ett varmt mysigt bad och ha en liten spa kväll för mig själv i min ensamhet hade jag tänkt.
Älsklinge jobbar ju så.
Ska även lägga en ansiktsmask och göra en ansiktsbehandling.

Känner att det är på tiden att unna sig själv någonting nu och jag känner mig så ofräsch nu då man har fått flera finnar i ansiktet :(

Snart är vintern och rmörkret här.. finns det något mysigare än att krypa in i ett solarium då?!? Dessutom bra för min hy. Så i vinter så blir det sola av. =) då kanske man blir lite brun på köpet också.

Jag tänker alldeles för lite på mig själv så jag tror nästan att jag ska gå och bli ego ett tag framöver haha! Dax att vakna och krypa ut ur mitt skal nu.

Nej men seriöst jag har glömt bort mig själv kan man väl säga med ett annat ord.. eller så vill jag bara inte se mig själv som jag ser ut just nu..

Men nu har jag ju tagit i tag med

*Rökningen

Så nu är vi på mål nummer 2* Vikten så nu är jag peppad och redo och i morgon så kör jag igång!

- 45 kg ska bort! Och jag kommer att väga och mäta mig varje vecka.
Man måste lägga upp små mål så jag tar en vecka i taget.


Jag kommer att lägga ut mina mål som jag har med mig själv här på bloggen eftersom så ni får ha lite tålamod men då jag har nått mina slutmål så avslöjar jag dom.. jag lovar.
Fast första målet blir om sisådär 5-6 månader eller något men ni får helt enkelt stå ut!
Men jag kan lova att första slutmålet blir en före och efter bild på mig själv!

Jag ska förvandlas till en helt ny person!


Jag ska få den där kroppen och det där utseendet som jag alltid har drömt om nu.
Jag har massor med planer på mig själv.. och nu ska dom uppfyllas!
Och det bästa av allt... Jag kommer att lyckas! Jag har blivit så satans envis så nu KÖR vi!


GO SANDRA!!


* 5 st Mango smak - NY smak!

* 5 st Vanilj smak
* 5 st Kakao smak

* 4 st Kakao & mint smak

* 2 st Banan smak

Det går ju åt 21 st påsar per vecka man väljer att äta cambridge!

Dessa smaker tog jag.. Det är skönt att variera lite och inte äta samma varje dag!

Tog dessutom bara kalla soppor denna gång!

Vi får se vad det blir nästa vecka =)

Av Sandra Åhlin - 24 augusti 2011 23:15

Jag och älsklingen har suttit och kollat på lite hästtransporter ikväll.
Mitt drömsläp är ju en Boj såklart men man kan ju inte få allt här i världen och dom som jag vill ha kostar ju en hel del.. så nej den får jag drömma om ett tag till.  
Vill inte köpa något billigt skit heller...


Velar ju hit och dit om man ska ha sadelkammare eller fronturlastning också.


Men såhär tänker jag: Eftersom att jag har en karl som är allergisk så kan det vara skönt att ha sadelkammare istället för att slänga in alla saker i bilen så han nyser ihjäl sig.


Med fronturlastning så kan man lätt lasta ur hästen framtill om olyckan skulle vara framme. Ser det lite som en säkerhetsgrej.
Ett exempel: Säg att du blir påkörd bakifrån och får inte ut hästen baktill då kan det vara skönt att kunna lasta ur fram.

Fronturlastning kan också vara bra att ha om man åker iväg ensam.


Nackdelarna med fronturlastning då: Hästen kan få för vana att den alltid kommer ut fram så att den börjar klättra över bommen varje gång eller försöker fly framåt om den blir rädd.
Det kan även bli trångt och farligt att lasta ut framtill.


Lär hästarna att backa ur lugnt och fint istället.


Ett MÅSTE är iallafall boogie då jag med erfarenhet tycker att dom går bättre och stabilare efter vägen en ett enaxlat släp.
Enda fördelen med enaxlat är väl egentligen att den är lätt att vända och flytta själv utan bil om det skulle behövas.


Nej vi har hittat några stycken som vi gillar starkt så vi ska åka och kolla och provköra några innan vi bestämmer oss.
Vi har ju tid på oss också så fundera hinner vi.
Ska prata med lite hästfolk som jag känner också och få lite tips och råd ifrån dom!

TV

Av Sandra Åhlin - 22 augusti 2011 17:15

Gumball 3000 med Erik och Mackan ikväll då ;)



 

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards