Alla inlägg under januari 2012

Av Sandra Åhlin - 30 januari 2012 17:41

Vilken otroligt spännnde helg man har haft. Tack alla inblandade.  


Fredagen började med en tripp till Sundsvall och Hööks med Stina och Nicke där diverse behövligheter inhandlades.
Detta var vad jag fick med mig hem. (Lånade bilder då jag inte hann fotografera innan jag tog med mig sakerna till stallet.)


                   


Har säkert glömt något också...


Blev även en sväng på Ikea för att köpa med lite doftljus hem samt ett besök till cafeterian där för lite lunch i magen.


På kvällen då vi anlände till Umeå igen så hämtade vi upp Jessica på buss stationen för hon har varit här och våldgästat oss i helgen. Det blev att gå igenom alla hästprylar och rensa lite i dom samt packa ner det som skulle med till stallet.
Blev även en smörja träns tid över.


Kom fram till att det var 13 år sedan jag och Jessica sågs sist.. men nu ska vi ses oftare så det ska bli ändring på det.
Fredagskvällen bjöd även på några kalla tillsammans med Jessica och Stina.


På lördagen så bar det av till stallet för att Stina skulle rida Frej som är under inridning just nu.. och gud vad dom har utvecklats och blivit duktiga på så kort tid  


Blev en sväng till Turid efteråt för att inviga det nya tränset och det passade bara bra.. måste dock göra fler hål i det.. men hon har ju att växa i nu.. iaf ett tag.. och äppel bettet var himla gott tyckte hon.
Nu har hon haft träns på sig för första gången och det gick över förväntan.
Min polla blir 8 månader idag förresten.


Eftermiddagen bjöd på lite shopping inne i stan.. tror Jessica köpte upp alla affärer i hela Umeå haha..
Kvällen bjöd på utgång med mina tjejer och vi hade mycket roligt  


Igår så blev även våran hund Bonzo Skellefteå bo.
Men vi kunde inte hitta någon bättre i hans liv än Sandra. Nu har han allt han behöver och saknar ingenting.
Det har varit ett tufft beslut att ta men det bästa beslut som jag någonsin har fattat.
Är mina djur glada och lyckliga så är jag också det.
Och han bor ju bara 8 mil ifrån oss så vi kommer ju våldgästa dom ibland.
Trots omständigheterna så känns det otroligt bra.


Nu ska jag lägga mig i soffan och läsa och känna lugnet en stund.

Av Sandra Åhlin - 24 januari 2012 16:23

 


        



Idag så blev det att kliva upp runt 09.00 då väckaren ringde för att göra sig i ordning och bege sig in mot stan för ett läkarbesök på sjukan.
Det är bra att dom är så duktiga på att informera om saker och ting.. *Not*
Dom hade tydligen höjt min dos på medicinen den 22 december då jag var dit och ingenting har dom sagt om det heller.. inte direkt så man orkar gissa sig till saker och ting.. Nåja får börja med höjningen av medecinen i morgon istället.


Sedan så hämtade vi upp Stina för att åka ut till stallet.
Skönt att få komma ut lite i den friska luften.
Vi åkte först till Hardie och longerade honom lite och sedan så drog vi vidare till Turid.


Jag tog ut Turid idag också och gick en sväng med henne.. hon skötte sig mycket bra idag också enligt sin stolta matte.
Hon blev lite fjaskig vid grisarna igen och hoppade till så jag stannade där med henne en stund så att hon fick stå och bekanta sig lite med dom.. sedan så sa jag bara åt henne att se där det var inget farligt sluta att fjaska dig nu och sedan så gick vi vidare.
Tränade även lite på att  hon skulle lyssna på mitt kroppsspråk och på min röst och då jag tex. stannade så skulle hon också stanna.. och sedan lite på att backa samt gå framåt igen.. lite hovlyfts träning blev det också.


Nu ska jag se till att få någonting i magen och sedan så ska jag ta mig ett varmt bad eller en varm dusch.. får se vilket utav det det blir.. har inte riktigt bestämt mig ännu. 

Av Sandra Åhlin - 22 januari 2012 20:41

Projekt unghäst har det varit i helgen.
Idag så åkte jag ut till Turid igen för jag saknade mitt hjärta så mycket.
Det blev till att gå med henne och dom 2 andra unghästarna en sväng och miljöträna dom lite.
Det gick superbra fast det var lite läskigt att gå förbi grisarna tyckte Turid.   

           
  
Nu behöver jag lite mildare väder ute med plus grader så att jag kan ta och tvätta upp Turid.
Hon behöver verkligen ett bad och bli ren kan jag lova. 

Sedan så måste jag skärpa till mig och sluta ge henne gosaker och skämma bort henne hela tiden.
Visst det är så lätt hänt när dom är så små och söta.. MEN jag vill ju som sagt inte ha en STOR häst som biter och naffsar efter både händer och fickor.


Måste även ta med mig en pisk nästa gång att använda som en hjälpande hand och för korrigering.. för Turid har en tendens att gärna vilja gå alldeles för nära mig.. nästan på mig.. och jag vill inte ha en häst som börjar klättra på mig heller för hon kommer ju i den åldern snart.

Måste träna tillsammans med henne nu och få henne att gå lite längre ifrån mig!

Men allt blir nog bra i slutändan ändå.
Övning ger ju färdighet och det man inte kan lär man sig ju.
Det är en utmaning att ha en unghäst och inte en lätt sådan.
Men det är otroligt roligt och lärorikt.

Man möter både framgångar och motgångar.
Men det är ju sådant som gör att man kommer framåt.
Och jag älskar både beröm och kritik.. för hur ska man annars lära sig något eller komma någon vart här i häst världen om man inte kan ta kritik ifrån andra?!?


Och Turid ger mig bättre och bättre självförtroende och självkänsla för varje gång.


Det är så kul med utmaningar. Och mycket nyttigt för min del.


Miss Sandra Erika Åhlin måste även lära sig att sluta vara så pluttinuttig med sina djur.. SKÄRPNING!
Jag ska skärpa mig från och med nu jag lovar..


Tack för alla råd och tips du ger mig Åsa!



Igår så åkte vi på skoter demo här i Bullmark där man fick provköra en massa skotrar osv.. och shit vad folk.. till och med polisen var där och höll koll på alla och hela byn kryllade av skotrar.
Ja några hundar personer var det då där alltid.. Man är ju inte bara lite sugen på en skoter.
Nästa vinter ska jag banne mig ha en  

Efteråt så blev det att åka hem och värma sig och ta sig en kopp kaffe för att sedan gå ut och gå 50 min med hundarna och barnvagn.

Kan inte sluta skratta åt promenaden..HAHA!
Emmy som sprang en bit framför oss morrade till enligt syster så jag kallade in henne och kopplade hon för att kolla om det var något där längre fram efter vägen.
Vi hann bara gå några meter så lyser syrran med sin mobiltelefon och ropar att det står något brunt stort i diket.
Jag blir förstås livrädd och skyndar mig att ta upp Midna i famnen.
Nära till gråt säger jag att vi måste vända om för att vi kommer bli attackerad av den stora ilskna älgen.
Modiga Nicke tar telefonen.. går fram en bit och lyser med ficklampan och ser ingenting förutom en stor skugga. Jag pustar ut.
Slutsatsen av detta då? Jo det är inte bara jag som ser dåligt i familjen tydligen


På kvällen så blev det tacosmys hos syster på Marieberg.

Nej jag kunde inte ha önskat mig en bättre helg!
Tack allihopa.

Nu taggar jag Sundsvallsresan nästa helg.
Då blir det shopping på Hööks.
Har skrivit inköpslistan nu.. och såhär långt har jag fått med detta!!!

* Träns
* Bett
* Tömkörningsgjord
* Tömkörningstömmar
* Putsbox till alla borstarna
* Schabrak

Samt ett par täckbrallor och ett par varmare skor till mig.
Sedan skulle jag inte förvåna mig om något annat också slinker med hem.   


Nej nu ska jag gå och sova och dra täcket över huvudet så att jag orkar upp i morgon.
Håller ju på att försöka få tillbaka mina dagar och vända tillbaka på dygnet igen.

Frågan är bara vad man skulle börja göra på dagarna tills man hittar sig något jobb.. Vill ju inte sitta hemma.. är grymt less på det nu.. Vill ju hitta på något.. frågan är bara VAD?!??


 

Av Sandra Åhlin - 20 januari 2012 18:14

Hej bloggen!


I morse så var man uppe med tuppen eller nästan iallafall.
Ställde väckaren på 06.15 och klev då upp och donade på  lite med att flytta dom sista möblerna som var kvar innan golvläggarna skulle komma och lägga golv.
Sedan så blev det att hälla i sig 2 koppar med kaffe och sedan ut för att städa bilen.. samt springa till tvättstugan och tvätta.
Det var tungt att kliva upp efter bara tre timmars sömn men så otroligt skönt ändå måste jag säga.
Har hunnit med hur mycket som helst idag och dagen har bara rusat iväg!!
Nej skärpning Sandra nu ska det bli ändring på denna dyngsrytmen.. min är totalt bak och fram just nu.
Nej det blir att börja kliva upp i tid på mornarna nu hädanefter. Man mår så himla mycket bättre i både kropp, knopp och själ då.

Idag är det min dag  

Och gud vad jag älskar min underbara polla  
Hon gnäggar alltid då hon ser mig och kommer alltid då jag ropar på henne.
Hon gör mig så glad och lycklig.

Älskade unghäst.
Att djur kan göra en så gott.. helt otroligt.

Idag så tog jag in Turid i stallgången och borstade och mös en stund. Tränade även på att lyfta lite hovar osv.
Sedan så gick vi en sväng i det mysiga snö vädret.
Hon var jätte duktig. Verkligen följsam och lyssnade mycket bra på mig både på rösten och kroppsspråket.
Det är så kul med en häst som pratar mycket också  

Det har varit en kanon dag med andra ord.

Nu är jag helt utslagen och ska lägga mig och mysa i soffan med mina älsklingar.

Här kommer lite bilder på skruttan min som jag tog idag.
Hon växer så det knakar.

                           

Av Sandra Åhlin - 19 januari 2012 13:44

             

Av Sandra Åhlin - 16 januari 2012 17:47

Måndag och älsklingen jobbar eftermiddag i veckan så här blir man själv.. får se vad man hittar på.
Har inte sovit bra alls i natt.. bara legat och vridit och vänt mig hela tiden och varit orolig i tjälen.. att ha en snarkande karl och en hund som tok drömmer och sparkar med bena gjorde inte saken bättre.


Idag så är det iallafall + grader och skönt ute.. har nyss varit ute på en liten promenad med Midna.
Nu är hon nöjd och belåten och ligger och sover så gott här i mitt knä.


Denna eländiga huvudvärk som jag har haft sedan igår vill inte gå över heller.. det spränger bara i skallen..*suck* :/

Tror jag ska lägga mig och läsa en liten stund och sedan försöka vila och se om det blir nå bättre.
Men först och främst så ska jag besöka badrummet och hoppa in i duschen.


Har suttit och kollat runt på lite saker åt mig och Turid  idag.. åker ju på Hööks i slutet av månaden.
Inköpslistan är skriven så att ingenting glöms bort att inhandlas!


Nya Hööks katalogen släpps den 26/1 också så det ska bli intressant att se vad dom kommer ut med för saker denna gång.
Hoppas på fina saker självklart så man kan shoppa ännu mer.  


I slutet av månaden så får jag besök från Skellefteå också för då kommer söta Jessica hit.
Det ska bli så kul och jag ser verkligen framemot det.. har inte träffat henne på flera år.


Nej nu loggar jag ut och stänger av datorn för idag!
Vi hörs en annan gång!

Av Sandra Åhlin - 15 januari 2012 17:57

Ikväll så drar äntligen ponnyakuten säsong 3 igång  
Jag kommer att sitta bänkad framför tv:n.

Ikväll så har man varit in till stan på Ica maxi och handlat lite mat åt karln.
Fan vad mycket folk det var.. folket var som galna och typ gick in i en hela tiden och sprang framför bena osv.. snacka om att alltid välja fel dagar och fel tider att handla på.
För min del så blir det att börja ta tag i vikten igen och äta nyttigt för jag såg ju snabba resultat sist.
Ska bara kickstarta mig lite och komma igång så ska köra pulverdiet i 1 vecka först.
Sedan ska jag bara unna mig lite gott på lördagarna.
Hade inte tänkt börja föränn i slutet på februari men jag börjar lite smått nu ändå.

Måste bara gulla lite med Stina också och höra om jag kan få låna Turbo som promenadsällskap för Midna vill knappt gå utanför dörren då det är kallt utan  hoppar bara på 3 ben och gnäller.
så hon får glatt sitta i soffan och mysa med husse medans matte är ute och motionerar.. iaf nu medans det är så kallt ute.

Nej nu ska jag vräka i mig lite godis och coca cola innan i morgon då man kör igång med nutrilett.

Av Sandra Åhlin - 12 januari 2012 14:42

Hej bloggen!

Igår så hade man en riktigt bra dag. Bilen blev fixad så nu går den för fullt igen.. Får se hur länge bara! Att ett så enkelt fel som att sätesvärmarna tjuvdrog ström skulle vara så svårt att upptäcka tidigare..haha.. jaja det var bara att dra ut säkringen iaf.
Får se när nästa fel på den där biljäveln dyker upp nu!

På kvällen så åkte jag och min finaste älskling in till stan och handlade lite mat och det blev tacos mys här hemma tillsammans med Stina och Jimmy.

Älsklingen och Jimmy var även jätte snälla och hjälpte mig att sätta upp den efterlängtade självhäftande klockan på väggen bakom soffan så nu har jag den där  

Nu börjar vardagsrummet att bli klart.. fattas bara ett nytt vardagsrumsbord och en lila rya matta.. har som blivit kär i lila.
Åker på Ikea i slutet på Januari så vi får se vad man hittar då och vad som kommer att inhandlas.. måste ju även in på Hööks och köpa nå saker till både mig och Turid så Januari kommer att bli en fattig månad.

Nu sitter man och myser i soffan med lilla Midna <3
Husse är snart hemma från jobbet och då ska vi bege oss in till stan för att hyra nå film.
Har varit och ränt runt hela veckan nu så ikväll blir det en lugn hemma kväll bara han, jag och Midna.

Bjussar på lite bilder på dom stiliga vovvarna.

         

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards