Alla inlägg under juni 2013

Av Sandra Åhlin - 4 juni 2013 23:20

Idag så har man varit rätt trött och slö och har inte orkat så mycket.

Men man får ha sådana dagar också.

Städ och tvätt får jag ta tag i i morgon kväll efter jobbet.

Skönt att vara ledig och vila upp sig utan en massa måsten någon dag ibland sådär.

Det behöver jag.


Inskolning kväll på onsdag och morgon på fredag och sedan så får man äntligen börja jobba.

Ska även på en jobb utbildning i 2 dagar denna månad.


Har varit ute med lill vovve idag på promenad så hon är nöjd och belåten bara natt rastningen kvar.

Hon är också lite slö idag så vi har en slappar dag tillsammans och det har hon nöjt sig med.


Gick ut till stallet en sväng och tog in Turid i stallgången.

Blev visitering, borstning och mys samt flätning av manen.
Snart har jag den bångstyriga manen på en sida precis som jag vill ha den.  


Turid fick som sagt inte ha bett i munnen på 2 veckor efter besöket hos tandläkaren men snart så får vi äntligen komma igång med inkörningen/tömkörningen igen.

Vi börjar där vi slutade sist fast börjar lite försiktigt först.


Sitter och kollar runt på lite olika bett alternativ åt henne.


Hade tänkt att testa dessa 2 bett på henne och se vad hon tycker om dom.


Ett rakt oledat bett med fasta ringar.


 

Samt ett rakt kimblewik bett.


 



Ska bli spännande att se vad hon tycker om dessa bett.

Hon är ju som sagt inte van vid oledade och raka bett men man måste ju testa sig fram.


Bettdjungeln och sadeldjungeln är verkligen inge roligt att befinna sig i kan jag lova.  

Men om man inte prövar sig fram vad som passar bäst för hästen och sig själv så får man ju aldrig veta vad som funkar bäst heller.


Jag vill att Turid ska suga lite lätt på bettet och inte hålla på att tugga och bita och leka med det hela tiden som hon oftast har gjort hittils.

Ett tecken på att hon inte gillar bettet hon hade och tyckte det var obehagligt.

Men sedan så var det ju mycket som spelade in med hennes vargtänder som hade börjat sitta lösa också som gjorde att hon även hade börjat bita sig lite i kinden samt hennes bett fel att hon inte gillade bettet för att det helt enkelt inte passade henne.

Men innan jag förstod det.. och innan jag fick en tid hos tandläkaren med henne =(

Men nu blickar vi framåt.


Jag är inget proffs på det här med bett men jag kommer absolut att pröva mig fram till vad Turid trivs bäst i.

Sedan så får folk tycka vad dom vill och ha sina egna åsikter.



JAG ÄLSKAR MIN HÄST OCH GÖR ALLT FÖR HENNE. <3


         



Nu hoppar jag i säng för att sova och säger godnatt & sov så gott.

I morgon så väntar en ny dag med nya tag.

 

Sköt om er själva och era djur nu så hörs vi snart igen. =)


Av Sandra Åhlin - 4 juni 2013 21:05

 

TURID 2013-06-04

Av Sandra Åhlin - 4 juni 2013 00:05

Ojdå här var det ett tag sedan.. men jag skyller på vädret.. Har bara velat vara ute i solen och i govärmen.  


Turid har nu hunnit fylla 2 år.

Tycker att hon nyss kom till världen men tiden går fort.

Hon går nu på bete och njuter för fulla muggar tillsammans med Greven.

Hon har fått vila i veckan då det har varit så mycket annat som har hänt för henne.


I måndags så var hovslagaren här och verkade henne igen och hennes sprickor i hovarna börjar se mer lovande ut nu.. så efter några verkningar till så ska det fortmodligen ha rättat till sig.


I onsdags så var vi till hästkliniken och hästtandläkaren Sara Ellevik.

Turid fick dra ut 2 st vargtänder, slipa tänderna samt så fick hon vaccination i samma veva.

Hon var jätte duktig och skötte sig mycket bra.

Måste besöka hästtandläkaren var 6:e månad nu i resten av hennes liv pga hennes underbett.


Jag trodde att det skulle försvinna och växa bort eftersom att Turid växer men Sara trodde inte på min teori då det är så pass mycket.

Men men vi får vänta och se helt enkelt.


Fick då tips om några bett som skulle ligga fint i hennes mun.

Så nu ska vi köra på ett rakt och smalt oledat bett hädanefter.

Turid hade så platt gom också.

Ska bli intressant att se vad hon tycker om ett sådant bett.


Lastningen och färden dit gick bra.. Turid stod stilla hela vägen samt gick in direkt i transporten. På hemvägen så var hon lite tjurig och ville inte alls kliva på transporten och åka hemåt.. tror hon var rätt trött och less.

Dessutom en massa kåta hingstar som hon skille prata med.  

Men efter en tids övertalning så klev hon till slut på och vi kunde bege oss hemåt.


Hon fick stå inne i ca: 3 timmar själv då vi kom tillbaka till stallet innan hon fick gå ut till Greven i hagen igen då hon inte fick öta något på några timmar.

Först blev hon orolig och skrek och sprang runt i boxen men lugnade ner sig rätt fort.


Hon har även brunstat för första gången nu så hon är en tjurig och envis dam nu.

Men som man brukar säga. Sådan häst, sådan matte = ENVIS & TJURIG.  


Nu har jag börjat inskola mig på nya jobbet också och jag trivs super bra där.

Det kommer bli så kul att få jobba där fram till hösten.


Såg att Hööks ska öppna här i Umeå i augusti också så det blir att lägga undan pengar och åka och vinterhandla lite till mig och Turid där.

Just nu så har jag satt köpstopp för mig själv!!!


Helgen har varit lugn och skön.

Förutom i lördags då blev det grillning, kubb, badtunna och öldrickande i goda vänners sällskap.


Nu blir jag äntligen av med min medicin också.. kände att jag inte vill vara beroende av den i hela mitt liv så jag ska sluta nu.

I morgon så börjar nedtrappningen vilket kommer att ta ca: 4 veckor eftersom den är så pass stark och man inte får tvärsluta med den utan måste minska succesivt men ska bli skönt när man äntligen får slippa den.. och gå och tänka på om man har tagit dagens piller eller inte.

För glömmer jag den i några timmar så kommer tyvärr en hemsk yrsel som sitter i i flera timmar.


Ja annars så flyter det på rätt bra just nu måste jag säga.


Lill vovve är i höglöpen så hon är lite dryg och gnällig just nu och tycker inte att hon får så mycke uppmärksamhet som hon vill trots att hon får det.


Har även planerat att åka på en NH kurs här efter sommaren typ i höst någongång med Turid tillsammans med Angelica och hennes 4 åriga kallblodstravare som hon har hämtat hem.

Ganska roligt för Turid är större än hon haha.   

Hon är skit liten ju.. ser ut som en liten islänning..Men oj så fin hon är.

Jag tycker jag har nog med 1 häst och Angelica som har 3 st nu.. ja hon gör det bra måste jag säga.. men tycker det är så himla roligt att hon fått tag på en sådan fin häst nu och ung dessutom så att hon har någon att utvecklas tillsammans med.

Det kommer bli kanon bra!


Nej john blund vill inte komma och besöka mig ikväll.. men jag lägger nig och drar täcket över huvudet iallafall.

Till slut så lär jag väll somna.


Godnatt & Sov så gott.


Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards