Alla inlägg under december 2012

Av Sandra Åhlin - 31 december 2012 19:01

Gott nytt år på er allihopa.

Hoppas att ni får en trevlig nyårsafton.


Detta är sista inlägget som jag skriver för detta år.


Imorgon så är det 2013 och det året ser jag mycket framemot.



Idag så har jag varit till stallet och pysslat på med Turid.


Har nyss ätit nyårsmiddag och ska nu dricka en kopp kaffe innan avgång till Angelica & Björn och resten av folket.

Det blir att fira in det nya året tillsammans med underbara människor och djur. <3


Skål och gott nytt år!

Av Sandra Åhlin - 31 december 2012 14:55

 

Av Sandra Åhlin - 30 december 2012 00:42

  



Det värsta med denna årstid det vill säga vintern det är nog alla baciller, baskilusker och virusar.


Här ligger jag i soffan med feber, sprängandes huvudvärk och ont i bihålorna för att inte tala om denna hemska förskylning också.

Är inte alls pigg.

Nåja bara att krya på sig.


Idag har det varit en mycket lugn dag.


Vi blev bjudna på middag hos svärföräldrarna där vi fick älggryta som mättade den hungriga magen väl och var mycket gott. 

Till efterätt så bjöds det på kladdkaka som barnen hade gjort.


Det är busväder ute och snön bara vräker ner snart blir man väl insnöad här haha.. det var då inte roligt att åka bil längst dom oplogade vägarna idag och allra helst inte då man fick möte och blev tvungen att köra i snön som hade drevat igen längst med kanterna.

Men det gick ju bra som tur var.


Blev även en tripp till stallet för att se hur Turid hade det.

Dom stod inne när jag kom och hade det bara mysigt.


Började med att styra in skärret i boxen och mockade rent åt Turid.

Den rackaren hade tänkt smita ut ur boxen men backade fort in igen då jag frågade henne vart hon skulle ta vägen.  


Sedan så tog jag ut henne på gången och borstade och myste.

Inga problem med hovlyften idag heller.. men måste därimot ringa hovis så han får komma och kolla på sprickan i hoven. Den som hon har haft ett bra tag nu.

Den är ju bara ytlig men jag vill nog verka henne lite tidigare än 8 veckor denna gång för att få den att försvinna fortare någon gång!


Ska även ta och ringa ut veterinären om vaccination.

Ska ringa dit till veckan och boka tid.


Turid har blivit mycket finare på bara dom här 2 dagarna över ryggen.

Nu får hon ju fri tillgång på hössilage ute i hagen samt hö inne i boxen på kvällen och sedan kraft groov.

En enorm skillnad så det går verkligen framåt nu.

Ett tag till så är hon ju riktigt fin.


Hon har redan lärt sig vart mat/godis rummet är för så fort man går in där så gnäggar hon hehe.

Men det brukar dom ju lära sig fort.


Har en trött liten hund här brevid mig som ligger och snarkar och en stor trött hund i hallen som ligger och sparkar med tassarna och drömmer.

Ska ta och gå rasta dom nu sedan knarka lite mer alvedon för att slutligen hoppa i sängen och dra täcket över skallen och sova.


Nattinatt (-_-) ZZzzzZ....



 



Av Sandra Åhlin - 28 december 2012 21:13

 




Huvva - 27 grader kallt ute. Brr.

Här är det ingen värme heller.. men vad förväntar man sig när man bor i Norrland egentligen hehe..

Hundarna vill knappt gå utanför dörren i denna kyla.

Har inte ens sett skymten av solen något i vinter.

Får hoppas att den tittar fram snart.


Iallafall så trivs vi som fisken i vattnet i det nya stallet både jag och Turid.


Turid som alltid har stått på lösdrift sedan hon var liten tycker faktiskt att det är skönt att få komma in i boxen på nätterna och sova nu.


Ikväll så stod både hon och Greven vid grinden och ville in och då hade dom varit ute sedan tidigt i morse.


På tal om i morse.. då så släpptes Turid och Greven ihop i hagen för första gången tillsammans och det gick bara bra.


Stallägarens barn hade kört ut en ny bal i hagen åt dom i går kväll så båda två gick raka vägen till den och ställde sig och åt haha!


Greven gick runt balen ett varv med öronen bakåt precis som att han ville visa Turid att det var hans bal men mer än så var det inte.

Dom verkar trivas bra ihop.


Turid ser bara rätt liten ut brevid honom.. haha  


Tog ut gumman på stallgången och borstade och pysslade med henne en lång stund ikväll.

Hon stod helt stilla och jag fick till och med lyfta hovarna utan protester idag.

Träningen tar sig.   Wiiie!



Eftersom att hon är så ny i stallet nu så ska hon få "bo" in sig i några dagar och sedan så hade jag tänkt att köra igång med hennes träning.

Blir nog här efter nyår!


Hon är ju en nyfiken dam och man ser att hon verkligen vill lära sig saker så det ska bli kul att få börja arbeta med henne.

Vi kommer att ha mycket roligt ihop och pröva på det mesta.


Imorgon så ska jag ta med mig resterande av Turids saker till stallet som ligger här hemma för det har jag inte hunnit göra ännu.

Har haft fullt upp dom närmaste dagarna.


Älskade unghäst så underbar  


Nej nu ska jag sätta mig framför tv:n en stund innan det är läggdax. 


På återseende!


Trevlig helg!



 

Av Sandra Åhlin - 28 december 2012 19:46

 

 

Här är Turids nya kamrat Greven  för er som undrar hur han ser ut.

 

Han är en shire valack på 4 år.

Dryga 190 cm i mankhöjd och med en vikt på nästan 1 ton.  

Han är lika snäll som han är stor.




     

Av Sandra Åhlin - 28 december 2012 19:33

 




Älskade hästen min

 

 

           

 


Av Sandra Åhlin - 28 december 2012 18:59

 



Av Sandra Åhlin - 27 december 2012 21:51

 


Imorse när jag vaknade så var jag mycket nervös.. nervös över att lasta unghäst för första gången.

Men såhär i efterhand så skrattar jag mest bara åt mig själv.

Var det ens lönt att vara sådär nervös Sandra..? Nu får du ju ta och skärpa dig haha..

Allt gick ju kalas bra.


Turid gick raka vägen in i transporten, hon stod lugnt och stilla under hela färden, hon backade ut lugnt och stilla och tog allt med ro.

Hon var inte nervös eller stressad alls.

Vilken underbar unghäst jag har.


Väl framme i det nya stallet så släpptes shire hästen Greven in och Turid fick komma in i boxen brevid honom.. så dom skulle få bekanta sig lite med varandra.. och vad gör inte Turid?!? Jo hon ställer sig och äter direkt haha.. söt hästen min.


Stannade kvar i stallet en stund för att se hur hon skulle reagera men då hon inte brydde sig om något utan bara stod och åt hö så passade vi på att åka och lämna igen hästtransporten som vi hyrde samt så svängde vi in på granngården och köpte mer kraft foder åt Turid.


Åkte sedan ut till henne en sväng till lite senare och där stod hon fortfarande och åt haha.

Hon hade bara rullat sig lite undertiden jag var borta.


Jag borstade ren henne i boxen och sedan så fick hon lite kraft foder.


Hon är så söt nu då hon ska lära sig hur vatten koppen fungerar också eftersom att hon inte har haft någon tidigare.

Hon gick fram till den och drack upp det som var kvar där i som jag hade tryckt ut tidigare och sedan vände hon sig om och kollade på mig och gnäggade precis som att matte det är slut nu kan du komma och hjälpa mig? sedan så gick jag dit och tryckte ut lite mer vatten och hon stoppade in mulen sedan då hon nudddade med mulen så det kom vatten så tvär kastade hon upp huvudet och sedan så dök hon ner i den igen.. så nu har hon nog lärt sig hur man gör  

Om inte annat så tyckte hon att den var jätte rolig. 


I mellan åt så gick hon fram till gallret och spanade in Greven och sedan så dök hon ner i sitt hö igen.


Och nu ikväll då jag slängde iväg ett sms för att höra hur det var med henne och om allt fortfarande stod lugnt till så sa stallägaren: Ja allt är lugnt! Hon ligger och vilar i boxen nu.. Jag har nyss varit ute och kollat till dom och kliade henne lite.   







Efter stallet så bar det av till svärföräldrarna på middag där vi blev bjuden på en jätte god kyckling gryta med ris.

Satt och surrade lite och drack kaffe.


Hundarna tyckte även att det var spännande att få komma in i huset och spana lite.


Kan inte vara mer än nöjd med denna dag!


Nu är jag jätte trött.. ska bara ta alvedon mot min huvudvärk och sedan gå lägga mig.





   

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards