Alla inlägg under oktober 2014

Av Sandra Åhlin - 28 oktober 2014 20:45

Celina fick följa med moster på Hööks idag och nu har jag hittat min blivande western ryttare till Turid :-)

Så söööt hon är ;-)

Av Sandra Åhlin - 28 oktober 2014 14:39

Igår så tog jag och Turid oss en 5 km lång promenad i solskenet. Inte så värst långt ändå men då det var mycket uppför så blev vi trötta och nöjda båda två ändå ;-)
Sedan så fick hon mumsa i sig lite betfor och b vitaminer som jag hade gjort iordning till henne samt äta sitt lunch hö inne för att sedan släppas ut senare på kvällen igen.
Hon fick stå inne i några timmar så hon fick torka upp samt lägga sig och vila lite. Hagarna är inte att hurra för nu då det bara vräkt ner regn i några dagar här i helgen så det är som en enda stor lervälling i hagarna nu så det blir mest att dom står i ligghallen och trycker. Så det är skönt att hon även har möjligheten att få komma in lite i stall och lägga omkull sig i mellan åt.
Även idag fick hon stanna kvar inne och käka sin lunch och komma ut lite senare.
Idag var 2a gången hon drog vagn och det gick kanon bra.
Man kan ju tro att hon inte har gjort någonting annat i sitt liv.
Alla utmaningar som man ger henne tar hon med ro.. hon är född till stjärna helt enkelt :-)

Imorgon så blir det en runda till med vagnen och sedan så blir det fatiskt lite vila för henne fram tills nästa vecka.
För på Torsdag morgon så drar jag och Micke till fjällen i några dagar.
Skönt att få komma bort lite och bara vara och andas lite frisk fjällsluft :-)

Nu bär det iväg till Pegasus en sväng och köpa vinterskor och broddar så det finns klart hemma tills i veckan då hovslagaren kommer.
Måste även förbi våran veterinär på Umåker och hämta ut en till spruta med avmaskningsmedel och trycka i Turid i morgon.
Täckprovet som jag tog här efter betet i somras visade på rätt mycket mask hos Turid och vi fick utskrivet en spruta då som jag tryckte i henne efter premieringen i Augusti men den var bara upp till 600 kg och hon väger ju mer än så och eftersom att hon hade så pass mycket som 1600 epg i stora och lilla blodmasken så ringde jag om en till idag då jag tycker att hon har börjat tunna utav lite över ryggen här dom sista dagarna så skönt att vi fick en till och slipper oroa oss för det mer eller att hon åker på kolik för att hon har kvar en massa mask i sig. Då gör vi bara ett nytt täckprov till våren istället och då vet jag att hon är ordentligt avmaskad. :-)

Nu måste jag bege mig så jag hinner det jag ska inne i stan.
Blir ju lite andra ärenden också och tiden går ju snabbare än man anar och tror ibland :-P

Av Sandra Åhlin - 17 oktober 2014 13:55

Har jag världens bästa häst eller?
Ja självklart har jag det.
Vilka otroliga resultat efter all träning och för att inte tala om tiden som jag lagt ner på min fina underbara vän för att ens komma dit vi befinner oss just idag.
Att ha fått se henne växa och utvecklas från dag 1 som föl och se vart vi befinner oss just idag.. det känns som att jag drömmer.
Men det är ingen dröm det är verklighet.
Jag har fått forma min häst alldeles själv precis som jag vill ha hon och hon är perfekt.
Det är jätte roligt att hon är så samarbetsvillig och typ aldrig ifrågasätter eller protesterar.. hon är med på allt min tjej och tycker det bara är kul.

Förra veckan tex så fick hon dra flakvagnen för första gången.
Det var inga som helst konstigheter eller svårigheter.
Jag visste att hon var redo för det men det visste jag ju för länge sedan iförsej efter allt grundarbete och att hon dragit både harven och timmerdoning också utan problem.
Det var ju bara att dra fram vagnen, sela på tjejen.. gå fram till vagnen och lukta och undersöka den lite.. sedan backa in henne mellan skaklerna och spänna för hon.
Det går läsa min häst så bra och jag känner henne innan och utan därför vet jag att hon var redo för denna utmaning annars i vanliga fall så går det ju inte att göra på det här viset såhär lätt och simpelt kan jag ju säga hehe..
Men underbar känsla att för första gången få sitta där bakom sin häst och köra henne på riktigt med vagn för första gången det går nog inte att beskriva hur glad, stolt och lycklig man är.
Även fast vi har mycket små saker kvar att lära oss som kommer under tiden på resans gång men att man nu har en både inriden och inkörd häst känns så himla bra.
Det var hit vi skulle och nu kan det bara fortsätta framåt.

I vinter ska vi ut med risslan.
Tänk vad mysigt att bädda ner sig i den och fara ut på en tur i snön och höra bjällrorna som spelar så vackert.

Snart kommer hovslagaren ut igen och då blir det en vinterskoning med broddar för turids del.
Det är lika bra för nu är snön inte så långt borta och det har redan börjat bli minusgrader och frysa på så.

Av Sandra Åhlin - 5 oktober 2014 17:33

Bättre vän än Blondie kunde jag inte få.
Hon finns alltid för mig och hon sviker aldrig.
Så fort hon får syn på mig eller hör min röst så kommer hon gnäggande emot mig i hagen och lägger sitt huvud mot min axel och ska mysa.
Det kallar jag tillit och äkta kärlek ?
Det var inte jag som valde henne utan det var hon som valde mig.
Vi är som gjorda för varandra och känner varandra utan och innan.
Man kan köpa lycka för pengar :-)

Av Sandra Åhlin - 2 oktober 2014 16:38

Mysig skogspromenad idag ;-)

Av Sandra Åhlin - 2 oktober 2014 13:33

Jobbat men nu är man ledig i några dagar innan man kliver på och jobbar igen.
Har varit uppe före tuppen hela veckan så i morse måste jag erkänna att det var skönt att få ligga kvar i sängen under täcket och dra sig lite :-)

Har nyss varit ute på promenad med vovve och nu blir det att byta om till stallkläder och bege sig till Blondie.
Har dock inte bestämt om det blir tömkörning eller ridning på schemat än men det hinner jag bestämma på vägen.
Ut i skogen ska vi iallafall och solen den skiner och värmer så gott :-)
Får se om vi tar oss hem från skogen bara eller om det blir att tälta där i natt haha :-P
Har ju som sagt en arbetsarbetsmyra som älskar att vistas i skog och mark och fick hon bestämma själv så skulle ju hon bo i skogen tjugofyra sju. ;-)

Det känns då skönt att man äntligen har fått tummen ur och fått ut henne på lösdrift nu.
Hon trivs jätte bra och hon älskar även att gå in och lägga sig i deras lilla krypin i mellan åt.

Jag har nog aldrig sett henne så glad och lycklig på länge.
Hon sprang runt runt som en dåre i både trav och galopp i hagen och busade järnet och sparkade bakut och allt möjligt.
Jag blev faktiskt även lite stolt och glad inombords när jag fick se henne vända rumpan till och kicka måste jag få erkänna.
Det är roligt att se att hon faktiskt också kan kaxa till sig och bli lite bitchig hon som alltid annars bara ha stått där så snällt och bara tagit emot skit från andra hästar jämt.
Livet är fullt med överraskningar och jag fick se en sida av turid som jag inte sett på 3 år och som jag inte trodde hon hade ens.
Kul nu vet jag att hon kan säga ifrån om hon vill och behöver. :-)

Tjolahej Tjolahopp..
På återseende!

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards