Alla inlägg under augusti 2014

Av Sandra Åhlin - 30 augusti 2014 13:26

Nu börjar nervositeten att smyga sig på rejält.

Imorgon så är det dax.

Imorgon så gäller det.


Tidiga mornar och sena kvällar har det blivit under hela denna vecka så just nu så är man rätt så trött och sliten och slutkörd kan jag lova.

En vecka med mycket stress har det blivit för att hinna med allt och Turid har fått gå 2 pass om dagen nu i veckan morgon och kväll för att hinna få henne klar tills i morgon men nu så är hon äntligen klar och vi är redo för det frivillga körprovet för 3 åringar och visningen.


Jag är så stolt över min duktiga tjej.

Det går jätte bra med henne. 


Nu får jag bara hoppas att tjejen min uppför sig och sköter sig lika bra imorgon på ett helt nytt ställe också.


Lite possitivt är det ju att det blev utomhus istället för inne i ridhuset faktiskt.

Lite mer space nu lixom.



Har hunnit med att slå på henne skor runt om nu i veckan också och jag blev något chockad då hon stod så lugnt och snällt som ett ljus under hela skoningen.

Skönt att hon fått skor runt om nu och slipper ömma på grusvägar och dyligt.. nu är det bara för henne att traska på vart som helst utan att få så ont i fötterna och utan att behöva tänka på vart eller hur hon sätter ner sina hovar för att det inte ska göra ont för henne.

Nu kan vi äntligen ge oss ut i alla underlag och terränger.


Trodde faktiskt inte att hon skulle gå att sko efter olyckan som hände förra verkningen... men hon måste ha glömt det.. man kan ju hoppas iallafall.

Och jag hoppas att det går lika bra nästa gång också nu och att det här börjar att vända.

Enda problemet jag har med henne det är det här med att hon har varit jobbig att verka i mellan åt.


Var lite orolig först för att jag skulle bli tvungen att behöva dra in henne på travet på atg och sko henne där med lugnande och få betala typ 2000:- för en skoning och yttligare flera hundra till för en tappsko om hon tappade någon men jag är mer än glad att vi slapp det.



Nu blir det att åka och lämna av lilla vovven hos hennes hundvakt.

Åka och hämta upp hästtransporten hos Sara och göra i ordning den och packa allt som ska med i morgon så det är klart.

Hinna äta middag.

Åka på affären och handla lite för att göra kyckling salladen som ska med i morgon och sedan träna hästen en sista gång ikväll och göra henne i ordning och putsa upp hon för i morgon också.

Fullt upp här just nu och man kan inte pusta ut och känna lugnet föränn i morgon kväll typ.

Får se om man ens kommer ihåg att hinna andas i morgon haha.. 


Sedan så blir det nog raka vägen i säng då jag måste vara i stallet kring 07.00 och lasta hästen för att sedan åka mot tävlingen.


Det börjar ju klockan 10.00 men siktar på att vara där redan kring 07.30 för att hon ska hinna stressa ner lite och hinna ta in alla nya intryck och allt och så jag hinner tömköra henne lite på plats innan också.

Boxplats är bokad och klar redan.


JAG ÄR NERVÖÖÖÖÖÖÖÖS NU!!!  


Nu stänger jag ner den här dum burken till dator för jag har inte tid med det här nu.. Vi hörs en annan gång..







Av Sandra Åhlin - 30 augusti 2014 13:22

Jag är så stolt över min duktiga tjej.

Nu har vi prövat på att harva för första gången.  


 

Av Sandra Åhlin - 30 augusti 2014 13:20


 

=)

Av Sandra Åhlin - 23 augusti 2014 22:47

Det går framåt med rökningen måste jag säga och jag tycker att jag är duktig.

Ja jag är faktiskt stolt över mig själv måste jag säga även av detta lilla framsteg.

 

Istället för att röka 1 paket cigg om dagen eller ännu mer som jag brukar göra så har jag nu klarat mig på bara 3 paket på lite över en vecka.  

Det vill säga att jag faktiskt kan se det som så att jag har tjänat in 4 paket cigg, rökt 76 cigg mindre än vanligt på en vecka samt sparat hela 172:-  WOW!

Nu blir det att trappa ner betydligt mer under denna vecka.

Har nu kommit in i det här med att trappa ner och vänja kroppen med mindre nikotin än vad den är van vid och natten den 31 Augusti innan jag går och lägger mig så ska jag verkligen njuta ordentligt av min sista cigg för gott.

Sedan så ska jag aldrig tända en cigg igen.

JAG VET ATT JAG KLARAR AV DET!
Viljan finns det är bara den här jävla VANAN som kommer bli jobbig att bli av med.


Idag så motionerade jag både mig själv och hästen samtidigt.

Jag tömkörde henne i trav och sprang bakom henne och vi lekte lite över bommar på marken och lite i volt osv.

Svetten rann men roligt hade vi.  


Jag tycker att det är bra att göra någonting med sin häst som bara är lek i mellan åt och inte bara ställa en massa krav jämt och ständigt.

Hästar vet och kan skilja på lek och träning.

Och ställer man bara en massa krav hela hela tiden så får man en häst som till slut inte alls är samarbetsvillig och lyhörd utan bara uttråkad och inte har någon livsglädje kvar till slut.



Turid tyckte iallafall att det var super roligt och det blev många glädje skutt i mellan åt.


Imorgon så rullar transporten iväg för lite intensivträning igen.

Vi har ju bara den här veckan på oss att träna och bli klara för på Söndag så är det ju dax.


På Lördag så ska finkan hämtas hos Sara och ställas i ordning och alla saker som ska med ska packas och förberedas så allt är klart tills på Söndag morgon då det bär iväg.

Turid ska även få sig ett bad och piffas till lite bland annat så ska öronen hennes klippas.  

 

Klockan 06.45 nästa Söndag morgon måste jag vara på plats i stallet för klockan 07.00 ska hon lastas och sedan så åker vi mot Hippologum i Umeå.

 

Det blir en tidig morgon men jag vill vara där så tidigt det bara går så Turid hinner varva ner lite och ta in allt nytt och så jag kan leda runt henne lite på plats samt tömköra henne lite inne ridhuset innan det är våran tur.

Dessutom så ska hon ju även hinnas skrivas in och mätas och så.

Då hinner jag även känna efter lite hur hon är också så jag vet om vi ska ställa upp eller om hon är för stressad och uppjagad så jag måste stryka oss.

Jag tänker inte riskera att någonting händer om hon är för mycket på tårna och inte alls lyssnar.

Då finns det inte en chans att jag spänner hon framför släpan/doningen.

Hon brukar veta att det är arbete som gäller då lokselen åker på och då jag har tränsat henne och tar tag i tömmarna.. då brukar hon koppla bort allt och bara fokusera på arbete och det hopps jag att hon gör även på Söndag.


Det har som inte blivit så mycket i hästväg i några dagar nu med träning och så för vädret har verkligen inte varit det bästa.

Jag kände inte för att rida eller tömköra i spöregn, åska och blåst och med världens sämsta underlag LERA eller HALT gräs på grund av vädret så hon har fått vila i några dagar.


Istället så började jag med ett nytt projekt hemma hos Micke så jag har roat mig med att städa från golv till tak hemma hos honom till och med rensat ut gamla saker som inte används eller som bara ligger och tar plats, torkat ur alla köksskåpen och städat iordning där inne samt möblerat om i hans vardagsrum och fint blev det.  

 

Var även in till stan idag en sväng och shoppade lite åt han.

Det blev lite heminredningsprylar som lampor, soffkuddar, dukar, ljuslyktor osv osv.

Agda kan ju sina saker och jag älskar ju allt som har med heminredning att göra så nalle får det bara så super duper mysigt hemma i huset nu.  

 

Det blev även ett fleecetäcke till Turid.

Skulle in och köpa kolla masken åt henne men fastnade vid detta täcke iställe som det var rea på så glömde totalt bort att köpa det jag skulle så måste tillbaka in i morgon igen om dom inte har på apoteket här i Vännäs vill säga får kolla det först.

Midna fick även följa med in på djurmagazinet och pröva ut en ny promenad sele.

Självklart så blev det en med mycket rosa till min lilla prinsessa!   

Nu kallar sängen så godnatt och sov så gott!!!



Av Sandra Åhlin - 23 augusti 2014 21:10

Just nu så går jag i köpar tankar..

Jag är nämligen på jakt efter en häst transport åt mig och Turid.


Det finns många olika modeller och märken att välja mellan där ute på marknaden men jag tycker att jag inte har allt för många eller höga krav så det ska nog inte vara några problem att hitta någon passande till oss.


Jag vill bara att den ska vara ljus invändigt och rymlig både i bredd och höjd.

Boogie är en självklarhet då dom går mycket stabilare efter vägen och Turid som jag hatar enaxlade släp då dom är så vingliga och ostabila.

Sedan så vill jag ha en med sadelkammare då jag tyvärr inte ryms några saker i bilen.

Skulle vara skönt att bara kunna slänga in alla saker man ska ha med sig i transporten.

En hållbar transport helt enkelt då min häst ska åka säkert och stabilt efter vägarna.

Mycket transport för pengarna kan man väll säga på ren svenska.



Det skulle vara så himla härligt med en alldeles egen häst transport som alltid finns till hands istället för att man alltid måste fråga runt jämt så fort man ska åka bort.

Det är lite skämigt att jämt fråga då det blir så ofta som det faktiskt blir för oss och dessutom väldigt jobbigt att jämt jaga runt och åka och hämta och lämna igen den här och där.


Och jag har suttit och räknat ut att jag tjänar mer på att köpa en egen istället för att hyra en då vi ska åka iväg då vi kommer att åka iväg några gånger per månad även framöver.


Nu är Sara jätte snäll och jag brukar alltid få låna hennes transport då vi ska iväg någonstans men man vet ju aldrig någon gång kanske det krockar och vi ska iväg samtidigt och då står man ju där man står utan transport.


Just nu så sitter jag och kollar runt lite på internet och läser på om lite olika transporter.


Vi får se om man kanske redan snart blir ägare till en alldeles egen.

Kanske dessutom blir en liten road tripp och åka och hämta hem den.  


Vi får se hur länge jakten och sökandet efter en transport tar helt enkelt för jag tänker inte köpa första bästa heller bara för att köpa.

Det ska kännas rätt och den ska passa oss.


Det blir även att köpa till en trailerCam en kamera att ha i transporten med en sån där skärm som är kopplat in i bilen.

Mest bara för att jag är nyfiken på vad damen min har för sig där bak.  


Nu brukar hon alltid stå lugnt och stilla under färd men det känns även skönt att ha lite övervakning på henne då vi åker längre sträckor så småning om.


Den som söker den finner och det ska jag fortsätta att göra nu.

<3

Av Sandra Åhlin - 15 augusti 2014 14:04

Ska snart bege mig till stallet så det är bortgjort innan nalle kommer och plockar upp mig på vägen hem från jobbet.

 

Jag är taggad för ett ridpass och hoppas att min fyrbenta blonda springare också är det.  


Nu accepterar Turid mig på ryggen och är trygg med det.

Hon står stilla vid uppsittningen och avsittningen.

Hon svänger med lätta tygeltag och lyssnar även mycket bra på min röst.

Hon kan både start och stopp bara genom att lyssna på min röst.

Idag blir det att gå vidare ett steg yttligare och börja lägga till skänkel.


Turid har gått varje dag under denna vecka och ibland faktiskt 2 pass om dagen.

Därför tänkte jag låta hon vila Lördag och Söndag för det förtjänar hon nu.


Nu är det även såhär att folk får klaga på mig hur mycket dom vill och snacka hur mycket skit dom vill av att dom tycker jag gör helt fel med min häst och blablabla..

Men det är faktiskt så att jag gör precis på mitt vis och det som passar oss bäst.

Det är bara jag som vet hur jag vill ha min häst och ingen annan.

Därför får folk snacka bäst dom vill.


Igår blev det även slut med ursäkter för min del.. jag tog tag i rökningen redan då och har börjat dra ner rejält på mina cigg nu.

Så fort jag blir röksugen nu och är på väg att tända en cigg så frågar jag alltid mig själv: Behöver jag verkligen den här ciggen? NEJ! Den är inte nödvändig och stoppar tillbaka den i paketet igen..  

Man måste ju lixom börja någonstans.

Av Sandra Åhlin - 13 augusti 2014 15:57

Det är bara att inse att sommar och bloggande visst inte går så bra att kombinera.  

 

Jag har iallafall haft en helt fantastisk sommar på alla sätt och vis så jag klagar absolut inte och vädret har varit helt underbart förutom att man kanske hade önskat sig lite mer svala dagar i mellan åt då det har varit så oerhört soligt och varmt nästan jämt.. typ 30 grader och uppåt och man inte kunnat göra så många knop i värmen innan svetten runnit typ direkt eller för att inte tala om när man ska sova och man vaknar alldeles sjöblöt och då även med 2 fönster öppna och en fläkt i sovrummet.
Skönt nu när det äntligen börjar bli svalare på kvällarna iallafall.

 

Det har bara blivit att vara på hemmaplan iår men mycket roligt har hänt ändå.
Orkar inte ens nämna allt.  

 

Har tillbringat mesta tiden hemma hos finaste Micke faktiskt samt med djuren.
Lite smått och gott och lite av varje har det allt blivit.

 

Och jag fick även min vilja igenom att börja skrapa ladugården så nu är den målad och klar... iallafall framsidan.  
Så lite nytta har man gjort i sommar också.
Får se vad fröken Agda kommer på för projekt här näst haha..
Har ju startat några projekt hos Micke nu men dom har jag ju gjort klart redan men det finns ju alltid mer göra. Hehe.
Och nalle blir ju alltid så himla glad och uppskattar verkligen det Agda gör jätte mycket och då vill man ju göra ännu mer för att hjälpa nalle så han blir ännu gladare hihi..  

 

Med hästen går det jätte bra och vi har kommit jätte långt fram i våran utbildning nu.

 

Premieringen närmar sig även den och jag börjar bli grymt nervös nu faktiskt.
Vi får se hur Turid uppför sig när vi väl kommer på plats.
Jag kan inte begära så mycket av henne då hon faktiskt bara är 3 år och aldrig har varit i ett ridhus med så mycket folk och hästar runtomkring sig förut.


Antingen så sköter hon sig och vi tar oss igenom dagen eller så tjurar hon ihop totalt och vi får stryka oss på plats och åka hem.
Det återstår att se.

 

Men för bara ett ynka år sedan så hade jag aldrig trott det här.

* Jag hade aldrig trott att jag skulle må såhär bra och vara så glad och lycklig som jag är nu.


* Jag hade aldrig trott att jag skulle finna en sådan goding som Micke.   
Han gör mig till den lyckligaste tjejen i hela världen.

 

* Jag hade aldrig trott att jag skulle resa mig så snabbt och hitta mig själv så snabbt igen.


Äntligen så är man en människa igen och en mycket bättre sådan.


Den Sandra som jag länge har letat i garderoben efter men som inte ville komma fram.
Nu är hon hittad och starkare än någonsin.

 

* Jag hade definitivt aldrig trott att jag skulle rida in min häst alldeles själv.

 

Jag har utvecklats jätte mycket som person på bara 8 månader och det är jag jätte glad för.


Nu kan det bara bli ännu bättre och gå ännu mer framåt.

 

Det är mycket som jag inte trodde för bara några månader sedan men som sagt .. den som kämpar och verkligen vill och försöker den vinner alltid.

JAG VANN!!!

 

Folk i min närhet säger att dom knappt känner igen mig längre.
Till det possitiva då förstås!!!


Dom är så glad att den gamla Sandra är borta nu och att den nya har trätt fram och det är jag också.

 

Imorgon så väntar en härlig uteritt i skogen tillsammans med Stina och hästen Elvira.
Elvira är också en nordsvensk fast hon är 5 år.


Det blir min och Turids premiär tur ut i det fria så det blir spännande.  

 

Jag får dock se hur det går.. hon har ju nämligen blivit så himla hov öm nu på slutet och haltar sig ibland bara fram efter tex. på grusvägar med lite grövre stenar på så nu direkt efter premieringen så blir det att slå på henne skor runtom för första gången.
Men vi får söka oss till lite mjukare ställen att rida på så går det nog bra.


Nu har jag även satt ett rökstopp datum på mig själv som jag ska försöka hålla denna gång.
Det blir att fimpa ciggen för gott direkt efter Turids premiering.
Ja för jag måste ju ha en cigg då och lugna nerverna lite.. haha..  


Och jag sa ju efter sommaren och den 1 September räknar jag som efter sommaren.

 

Jag måste börja tänka lite mer på min hälsa nu än vad jag gör just nu.
Det går fan 1 paket cigg om dagen för mig nu och tänk vad mycket pengar jag sparar in där typ 1200:- per månad som jag kan lägga på något annat roligt istället för att förstöra mig själv.


Jag är så less på att "pipen" dyker upp varje kväll när man ska gå lägga sig och varje morgon när man vaknar.


Nej så fimpa och träna upp kondisen samt ta tag i vikten igen och gå ner några kilo till så blir det här bra till slut.


Nu har jag ju viljan och mitt jävlar anamma så jag kommer kämpa på och inte ge mig föränn jag är i mål den här gången.


Det blir tufft som sagt men allt går bara man vill och nu finns det inga ursäkter för mig längre.
Jag har haft ursäkter hit och dit nog länge nu för att inte sluta röka och bara skjuta upp det hela tiden men nu får det vara nog med ursäkter hit och dit och jag ska göra allt jag kan och lite till för att nå målet nu och få en bättre hälsa.

 

Nu väntar hundpromenad och middag och sedan åka ut till Turid för träningspass nr 2 för idag.

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards