Alla inlägg under september 2016

Av Sandra Åhlin - 22 september 2016 15:42

Allt har börjat flyta på riktigt bra nu igen känner jag.

Lilla gumman är inne på sin 3:e vecka på dagis och allt går bara bra för henne där enligt personalen.
Hon kan vara lite ledsen när man lämnar henne ibland på morgonen men det är för att hon är så trött och inte riktigt har vant sig än men så fort man har vinkat hejdå och kliver utanför tröskeln så blir hon tyst och börjar att leka istället och när man kommer för att hämta hem henne så blir hon så glad av att se en så då kommer hon springandes mot en med armarna upp i luften och grinar av lycka. Lilla älskade vännen våran.
Det känns så skönt att hon trivs så pass bra som hon gör på dagis det gör allt mycket lättare för mammsen och pappsen.

Att veta att hon trivs och har det bra på dagarna.
Hon har dessutom börjat få in bättre rutiner sedan hon började på dagis.
Nu vill hon gå sova redan klockan 7 på kvällarna frivilligt vilket är bra och hon har börjat sova hela nätter som en stock vilket gör att både hon och vi får våran sömn som vi behöver.
På kvällarna så springer hon och hämtar sin pyjamas och en blöja och lägger sig ner på golvet då tycker hon det är dax att få på sig en torr blöja och pyjamasen och dom kvällar när man sitter och har ätit middag och säger till Jonna att idag ska du få bada och plaskiplaska lite innan du går och sover då springer hon ut till badrummet direkt och väntar. Hon är bara för söt och duktig våran underbara dotter. Dom lär sig snabbt dom små liven.


           




Jag mår bättre i kroppen nu också bortsett från vissa dagar när ryggen strejkar pga mitt diskbråck men det känns så otroligt skönt ändå. 
Att få vakna på morgonen och känna sig som en människa igen och inte som en zombie med ständig yrsel av värsta slag där man tror att man bara ska svimma och falla ihop vilken sekund som helst samt massa andra jobbiga symtom på det .
Sedan man fick reda på vad det var som spökade i kroppen när man i över 1 års tid mådde piss dåligt och inte hade någon som helst ork till någonting och till nu när man har börjat fixa allt kring det så kan jag säga oj vilken enorm skillnad.

Och vågen fortsätter rasa också och jag fick beröm av min läkare sist han tyckte jag hade varit så otroligt duktig och stark som lyckats gå ner så pass mycket i vikt sjlv på så kort tid och sånt är ju alltid kul att få höra. Men viktresan är inte över än på ett bra tag så jag fortsätter att kämpa på tills jag är i mål och har nått min målvikt denna gång. Att ha börjat ta itu med sig själv och sin vikt och hälsa och gett sig sjäv lite mer egen tid det är härligt det.
Så nu fortsätter jag bara att se framåt possitivt för nu kan det bara bli ännu bättre.

Nu när jag är så pass frisk igen så har jag och Turid kommit igång igen och det är någonting som jag har sett framemot jätte länge men nu äntligen så börjar våran resa igen där vi avslutade sist. Dock så har jag annonserat efter en medryttare som kan ta henne 2 dagar i veckan så man får någon dag hästfri också vilket jag behöver då jag vill ha dagar när jag bara får umgås och rå om min underbara fina familj.
 
Igår stod tömkörning på schemat och Turid blev super glad när lokselen åkte på.

Med spetsade öron och raskt tempo knallade vi på framåt. Start, stopp och back funkade galant lika så vårat teamwork på volt.  
Nu är vi tillbaka på rätt spår igen.

I helgen så händer det inte så mycket mer än Ume tattoo fest då jag är grymt sugen på en tatuering nu och dessutom vill skriva in Jonnas namn och födelsedatum någonstans så tänkte åka dit och kika och surra lite och få lite inspiration, motionera hästen, bära in ved för vintern samt börja ställa iordnig lösdriften till hästarna och fixa med den. Det kommer bli kanon då den är klar. Tänkte även hinna en sväng på badhuset med Jonna och sedan så fyller bästa mamma år. Sedan så får man inte glömma bort att bara vara och umgås med mina fina.

Trevlig helg om vi inte hörs något innan.

Av Sandra Åhlin - 22 september 2016 15:37

Jag bara älskar min underbara familj.
Mina fina hjärtan. Ni betyder verkligen allt för mig!     

   

Av Sandra Åhlin - 22 september 2016 15:28

Hej!


Jag söker en pålitlig, nogrann, seriös och ansvarsfull medryttare till min häst 2 dagar i veckan eftersom det just nu är mycket som förstagångsförälder till en liten tjej här hemma och min rygg vill inte riktigt vara med mig varje dag pga. diskbråck.


Jag vill så gärna att Turid som hon heter ska få komma ut och motioneras lite mer än vad jag hinner och vad min rygg orkar med just nu.

Turid ligger mig varmt om hjärtat och är en Nordsvensk brukshäst på 5 år och 165 cm i mankhöjd.

Jag köpte henne som föl och började hanteringen tidigt och vi har gjort det mesta ihop.

Turid är van vid trafik av olika slag, hundar, får mm.

Hon har sina latare dagar men även dagar med mycker power och fart och fläkt i sig.


Turid älskar att vara ute i skog och mark, det är det bästa hon vet.


Hon älskar att gosa och bli borstad men kan vara lite tjurig vid skoning ibland - det håller vi på att träna bort.

Hon är snäll vid hantering men kan vara lite bufflig ibland då hon trots allt är ett kallblod. ;)

Hon har aldrig någonsin i min ägo skenat iväg när hon blir rädd utan fryser fast på stället och som max skuttar hon lite åt sidan.

Hon är världens snällaste och följer med som en hund. Småbarn har ridit henne utan som helst problem.

Hon kan även vara lite tjurig att lasta emellanåt (som hon har blivit nu på slutet) men kliver alltid på transporten och står som ett ljus under färd.
Vi ska börja lastträna lite nu för att få bort det då det bara är dumheter och inte av rädsla hon gör så.

Turid är inriden som treåring men bara grundriden då vi mest är skogsmullar. Därför är hon rätt så grön i ridningen.

Hon lyssnar mycket på rösten och även om hon är inte tungriden trots sina ca: 800kg kan hon bli stark emellanåt men absolut inte dum på något vis.

Hon går att rida ut med ensam liksväl som med sällskap.


Turid är dessutom inkörd och har gjort frivilliga körprovet som 3 åring, samt premierad med 37 poäng.


Jag ser helst att du är över 18 år och har unghästvana.

Du bör ha körkort och tillgång till bil då hon finns cirka 15 km från Statoil i Vännäsby.


Det finns fina rid- och körvägar.


Turid kommer att gå ute på lösdrift tillsammans med sina kompisar men kommer även att få stå inne någon natt ibland.

Därför är det mycket lite stallskötsel som behövs egentligen.
Inte mer än att kolla vattnet till hästarna och fylla på det vid behov.


Jag vill som sagt helst att du har 2 fasta dagar i veckan då jag vet att du är där men jag är inte omöjligatt ha och göra med bara det blir 2 dagar i veckan.


Jag kommer att vara mycket noga med dig som person till min ögonsten då jag vill att personkemin ska stämma både mellan dig och Turid men även att du och jag funkar bra ihop.


Som person bör du vara lugn och tydlig och inte vara rädd att ryta ifrån åt henne de gånger det behövs eftersom hon behöver en fast hand och fortsatt tydligt ledarskap.


Jag vill som sagt att du ska vara ärlig, pålitligt, seriös och nogrann samt se till hästens bästa och sätta henne främst.


Jag vill inte ha betalt för att du hjälper mig med min häst men jag söker i första hand någon som har tänkt och vill stanna och utvecklas tillsammans med oss under en längre tid.


Som ryttare så bör du ha ett lugn i din ridning och vara mjuk i handen då hon är en känslig tjej.


Ser helst varierad träning med både uteritter, skutta små hinder, pass på banan, tömkörning, hantering från marken osv. så hon får lite omväxling och slipper nöta samma sak hela tiden.


Du får dock gärna vara duktig på dressyr då Turid har mycket stor potential till att bli en duktig dressyrhäst att plocka många rosetter tillsammans med.


Hon är lyhörd och har steget och är en riktig maffig läckerbit när hon arbetar i rätt form och trampar under sig ordentligt.


Med rätt utbildning kan ni komma långt tillsammans men hon kräver som sagt en ryttare som gärna är lite mer erfaren och vet vad den gör.


Turid har framåtbjudningen och jobbar mer än gärna och i rätt form bara man är tydlig och visar henne rätta vägen.


Jag ser inget hinder i att du gärna åker iväg på träningar med henne, drar ín henne till något ridhus och tränar där eller kanske så småningom tävlar med henne.
Det ser jag snarare bara som ett mål och en belöning för er två och ert jobb.


Låter detta intressant eller undrar du över något så tveka inte att höra av dig till mig via mejl där du berättar lite mer om dig själv, dina erfarenheter och vad du är ute efter.

Mvh // Sandra & Turre


         

Av Sandra Åhlin - 10 september 2016 20:52

Den här helgen så händer det inget roligare än att höst städa både inomhus och utomhus samt umgås med min underbara familj och djur.

Imorgon blir det att åka och kika på ett hus iallafall 😊

Blev en sväng in mot stan i går för att fylla på blöjförådet till Jonna och passade även på att springa in på Mio en sväng då och inhandla lite nya höstgardiner, soffkuddar och lite annat smått och gott. 

Fick även en ide på ett projekt jag färdigställde som heter man tager vad man haver.. 


        Ja alltså jag har ju ingen mysig kamin att elda i inomhus för tillfället så jag slängde ihop en egen variant med några lecablock och lite färg och vips så var mysfaktorn räddad 😊



Av Sandra Åhlin - 6 september 2016 13:32

       

Av Sandra Åhlin - 6 september 2016 13:14

  
Min lilla bebis är ingen bebis längre! 2 veckors inskolning på hennes nya dagis är över och igår så var det första riktiga dagen för henne där.
Det hade gått jätte bra för henne och jag var ju tvungen att ringa dit mitt på dagen för att höra hur det gick. Jag kan erkänna att jag grät en skvätt igår morse när hon och Micke åkte iväg i bilen.. Jag visste inte att det skulle vara såhär jobbigt att börja på dagis :( Tror inskolningen varit mer till nytta för mig än för Jonna   
Får hoppas att det känns lättare nu eftersom dagarna går. Hon trivs ju som fisken i vattnet på dagis och det gör det mycket lättare. Men att vara hemma varje dag i över 1 års tid med henne till att helt plötsligt någon annan ska ta över och vara med henne på dagarna det känns kan jag lova.. Tur att vi kan mysa, busa och gosa massor efter dagis när hon kommer hem och sedan så går hon inte heldagar än då hon är lite för liten för det ännu och måste få komma in i allt lite först så får ju ändå 1-2 dagar med henne i veckan ett tag till ändå. Det är mycket nytt för henne och många nya intryck så hon kommer vara trött ett tag nu innan hon vant sig sådärför får hon gå Måndag-Onsdag till en början. Nu går hon även för fullt själv utan stöd och man blir så glad och lycklig i tjälen. Jag har världens underbaraste dotter.   
Själv blir man hemma och sjukskriven i 1 månad nu innan man äntligen får börja komma ut och arbeta igen. Så ja vad säger man livet flyter på åt rätt håll nu. Har haft det kämpigt och tufft med mig själv i över 1 års tid med min kropp som spökat med diverse symtom men äntligen börjar man bli människa igen och må lite bättre så det blir nog bra det här till slut. Nu ut på en långpromenad med vovven så hon får lite egentid.



Av Sandra Åhlin - 6 september 2016 13:04

Hej hej bloggen!


Har börjat ställa iordning ett lekrum åt Jonna.
Hon har ju sitt sovrum uppe på övervåningen men då hon har leksaker i sinne och allt inte ryms i hennes rum så fick hon även ett lekrum nere på nedervåningen där hon kan leka.  
Jag blev nöjd med resultatet bara lite mer förvaring som ska upp.


   

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards