Alla inlägg den 24 oktober 2011

Av Sandra Åhlin - 24 oktober 2011 18:57

Jag säger som Emil i Lönneberga.

"Nordesvenske histar är en av de bäste en kan få"
(ska förställa småländska) 
  

Av Sandra Åhlin - 24 oktober 2011 17:37

Igår så körde ridskolan igång igen.
Jag har ju inte ridit någongting sedan jag fick lov att ta bort Pompan och det var i Maj så det är ju några månader!
Hur som helst så fick jag rida Lizzy

 


Åsa som min ridskolelärare heter.. hon är snäll hon.. så här skrev hon till mig på facebook igår:

Du var jätteduktig på ridningen, men jag kommer att fortsätta kräva mer och mer av dig, du har potential att bli en mycket bra ryttare. Och du har en mycket bra sits. Höj ditt självförtroende med att säga: Förbannat vad jag är duktig.

Det tackar jag för Åsa.

Och ja som ni alla vet så har jag ju rätt dåligt självförtroende sedan min skoltid då man blev mobbad var och varannan dag från grundskolan ända till gymnasiet då jag bytte skola och ja det har satt djupa sår i mig så det är någonting som jag verkligen måste försöka att jobba bort nu.
Stärka min självkänsla och mitt självförtroende.

För jag vet ju innerst inne att jag verkligen kan om jag bara vill och ger mig fan på det!
Och eftersom att jag både är envis och målmedveten så går allt.. men jag måste börja tro mer på mig själv helt enkelt!

Men HELVETE vilken träningsvärk jag har i hela kroppen idag och då menar jag verkligen HELA kroppen. 
Men det är bra för då vet man att man lever och att ridningen har gett någonting.

Det var inte min bästa dag på ridskolan igår med tanke på det långa upphållet man har haft med ridningen så man hade väl glömt både det ena och det andra men jag försökte iallafall så gott jag kunde.
Men det kommer jag lovar  

Det är bra att Åsa ska börja köra lite hårdare med mig nu för jag tror att jag behöver det för att lära mig och utvecklas mer inom ridsporten och jag vill verkligen utveckla min ridning för om några år så är det ju dax för mig att börja rida in Turid och då vill jag att allt ska sitta klockrent.

Tror även att jag måste börja inse att när folk berömmer mig så tycker dom verkligen att jag har gjort någonting bra och som sagt så är jag dålig på att ta åt mig då folk berömmer mig och då är vi tillbaka på det här med mitt självförtroende och självkänsla igen!

Igår så tränade vi mycket på skänkelvikning.. att förflytta hästarna åt både höger och vänster samt nedsittning i traven.
Nedsittning i traven är verkligen något som jag suger på så det måste jag öva öva öva mer på för det vill jag verkligen lära mig.
Och som sagt man kan ju inte kunna allt här i världen och vara bra på allt.. vi är bra på olika saker allihopa.. vissa har lättare för dittan och andra för dattan.
Men jag lyckades allt sitta ner i traven i mellan åt och det är jag STOLT över!

Lizzy skötte sig bra.. lite envis som vanligt i mellan åt men med lite tillsägelse och övertalning så gick det bättre.
Men jag gillar verkligen Lizzys personlighet och att hon är lite svårriden för det gör att man utvecklas ännu mer och måste kämpa för att göra rätt och få någonting tillbaka från henne.
Gör jag rätt så gör hon rätt.

Efter ridskolan så åkte jag för att hälsa på Turid.
Lill tjejen min växer så det knakar.. fast måste erkänna att jag först inte tyckte att hon hade växt så himla mycket mer sedan sist jag hälsade på.. men då jag började kolla mer noga så såg jag på hennes huvud att det blivit betydligt större... vilket jag även såg på bilderna som jag tog på henne.
Turid kommer bli ca: 155-158 cm och rätt grov.. perfekt storlek för mig.. med andra ord alldeles lagom. 

Nu ska jag gå laga middag. Laxfile med grönsaker blir det idag.


Av Sandra Åhlin - 24 oktober 2011 16:44

Idag så är det måndag och just måndagar är lite speciella för dom brukar oftast vara så himla långa av någon konstig anledning   

Jag har iallafall varit ute på en promenad med hundarna och sedan så har jag tränat Bonzo.

Jag har missbedömt hans talanger rätt hårt för han är verkligen duktig och denna hund kan verkligen gå hur långt som helst.

Som sagt jag har nog aldrig träffat en amstaff tidigare med denna glädje och arbetsvilja.

Jag måste erkänna att jag har varit lite för snäll och gulligull med mina hundar men nu har jag blivit betydligt mer "hårdare" fast ändå rättvis och man får tillbaka så himla mycket mer måste jag säga.
Man vinner på det i längden.

Bonzo vill verkligen och det han inte kan ännu vill han verkligen lära sig.. det gäller bara att visa in honom på rätt väg.. han blir så frustrerad om han inte förstår vad som förväntas av honom stackarn för han vill ju vara alla till lags och han vill ju verkligen göra rätt.. det märks så tydligt på honom.

Hur som helst vi gick ut här på vägen vid dagiset idag så vi fick lite störning och tränade lite stå och att han idag skulle stå längre och längre stunder för varje gång.
Klick - godis

Han var super duktig men har inte riktigt fattat stå ordet ännu.. vad det innebär utan man måste visa han med lite handtecken för att han ska förstå så vi fortsätter nöta på till slut så kommer det sitta klockrent.
Nästa gång så ska vi nöta på utan handtecken så att han verkligen lär sig vad stå är för något.

Han skulle även sitta i fotposition brevid mig och ha ögon kontakt med mig hela tiden vilket han gjorde klick - godis.

Jag berömmer ALLTID mina hundars ögonkontakt för det är någonting som jag verkligen uppskattar hos mina hundar.
Att träna en hund som är ointresserad och inte vill ha ögonkontakt med föraren hur kul är det?

Sedan så gav jag han kommandot gå fot då han satt snällt och väntade på att något skulle hända och han gick hur fint som helst i fotposition hela tiden med blicken riktad upp på mig
klick - godis


Till och med då folk kom och gick förbi.. dom brydde han sig inte ens om utan det var arbetet med mig som gällde till 100%.

Vi tränade mycket på följsamheten idag.. dvs att han skulle vara uppmärksam på mig hur jag gick och vart jag gick.. när jag svängde så skulle han svänga samtidigt osv och så fort han kollade upp på mig och bara hade börjat vända sig så klick - godis och jätte mycket beröm och spela allanballan.. haha!

Man får faktiskt rätt konstiga blickar på sig ibland då man tränar hund för när jag tränar så försöker jag ju göra mig så rolig som möjligt för hunden samt använda mycket röst och folk verkar ju aldrig ha sett något sådant förut haha!  

Nej Bonzo han verkligen utvecklas mer och mer för varje dag som går. Och det är jätte kul att se hans framsteg!

Så fort jag bara gör iordning godis som vi ska ha med på träningen så vet han vad som är på gång och går och sätter sig så snällt och väntar.
Han vet ju att någonting roligt kommer att hända.

Vi tränade även på sitt stanna kvar idag fast med koppel.
Jag satt honom i fotposition brevid mig och sa sitt stanna kvar.. Jag gick iväg och han satt lugnt och snällt och väntade och hade ögonkontakt med mig
Klick - godis

Jag kom tillbaka och ställde mig brevid honom och han satt fortfarande kvar klick - godis.

När det satt så utmanade jag ödet och gjorde likadant jag gick iväg och sa sitt stanna kvar fast denna gång drog jag i kopplet lite och då vill ju dom flesta hundar resa sig upp och gå emot en och det gjorde han några gånger men sedan så började han fatta mer och mer vad jag ville
klick - godis.


Sedan så kom vi till det lite svårare nämligen att ligga.. det är någonting som vi måste träna mer på.. Han kan ligg med handtecken men jag vill ju ha bort alla handtecken och att han bara ska gå efter rösten men hur som helst.. vi tränade på att ligga ner längre och längre stunder och det funkade bra iallafall men just läggandet och att han ska fortsätta ligga kvar fast jag klickar honom och ger godis har vi fortfarande lite svårt för.. för han sätter sig gärna upp snabbt igen.. ÖVNING GER FÄRDIGHET!
Vi fortsätter att träna funkar det inte får vi byta taktik helt enkelt..

Sedan så märkte jag att Bonzo blev tröttare och tröttare så då gav vi oss för dagen och jag gick för att rasta honom!

Nu sover han så gott i köket och är nöjd och belåten.

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards