Alla inlägg under mars 2014

.

Av Sandra Åhlin - 25 mars 2014 19:15

 

Av Sandra Åhlin - 23 mars 2014 22:46

Jag har haft en mycket trevlig helg måste jag säga och fort har den gått!!!!
Och skrattat har man fått göra så snart ploppar väll magrutorna ut eller nått..hahaha...


Fredagen spenderades hemma hos nalle med taco middag och lite film.

I Lördags så tog vi en roadtripp till Lycksele på Dollar Store samt roade oss med lite andra roligheter.

Tiden går fort när man har roligt.. så igår natt när man kom hem igen så var det bara att dra täcket över huvudet och sova typ direkt man kom innanför dörren.

Jag var astrött eller rättare sagt jäkligt övertrött och sov som en knubbad säl hela natten utan att vakna en enda gång.. haha!   

Det är olikt mig och jag vaknade inte ens av att jag var kissnödig och behövde gå på toa vilket typ händer varje natt.. vaknade inte ens av att klockan ringde i morse kl: 08.00 utan försov mig till typ 10.00 ojoj! *Hehe*
Inte för att jag hade någon speciell tid att passa men jag gillar ju inte att sova bort dagarna nu för tiden...

Söndagen alltså idag spenderades i stallet på förmiddagen och på eftermiddagen så blev det att ägna lite tid åt vovve.


Vi tog oss en långpromenad i det fina vädret medans solen fortfarande var framme och sedan så tränade vi på lite koppelträning.


Det märks att jag har lagt ner mer tid än vanligt på lilla vovven min nu på slutet för hon börjar bli som en helt ny hund tycker jag.

Hon har blivit jätte duktig på våra promenader nu och drar knappt alls i kopplet längre.. det händer ju självklart fortfarande ibland i mellan åt om jag släpper efter på det lite för mycket men oftast så går hon fint på sidan av mig och hon söker mer och mer ögonkontakt med mig och har till och med börjat fråga om lov innan hon gör vissa saker.
Det är mycket roligt att se hennes framsteg och att tiden jag lägger ner på henne faktiskt ger goda resultat.  

 

Imorgon så börjar jag att göra lite praktik i stallet tills jag börjar att jobba.

Det blir skönt att få någonting att göra på dagarna nu.

Blir lätt långtråkigt av att bara gå hemma och släpa fötterna som det lätt kan bli då man är arbetslös.
Ibland så har man sådan fantasibrist då man har gjort alla "måsten" för dagen så man vet inte riktigt vad man ska hitta på för kul att göra egentligen. 
Ja det är jag i ett nötskal haha!
Det känns som att man funderar så att hjärnan exploderar ibland men ändå inte kommer på något vettigt...  


TILLÅT MIG ATT VARA LITE EGO!!!  


         




 


   





.

Av Sandra Åhlin - 23 mars 2014 22:45

 

Av Sandra Åhlin - 23 mars 2014 18:01

Imorse när man klev upp så var det så himla grått, dassigt och tråkigt väder ute sedan så tittade solen fram mitt i allt och det gjorde typ hela dagen! Så skönt med sol ju.


Det går mer framåt med Turid nu också och det känns så himla skönt att vi äntligen börjar komma någon vart i våran utbildning.

Vi kommer närmare och närmare vårat mål för varje dag som går nu.

Vi kommer att fortsätta med intensivträning för det ger mer för oss.


Denna vecka så har hon bara fått vila Lördag.
Ibland så måste dom få vila och bara gå i hagen och få vara häst också tycker jag.  


Hon har skött sig alldeles utmärkt dom här sista passen och jag är så stolt över henne. 


Ibland så blir det längre pass och ibland ett kortare pass för oss.

Det beror helt och hållet på hur allt går och vad vi håller på med just då.


Men nu har jag lärt mig att tyda Turid lite bättre och jag slutar när det går som bäst för oss och jag känner att hon är lugn och avslappnad och har förstått sin uppgift även om vi ibland bara har hunnit hålla på i 5-10 minuter.

Men ibland så behövs det inte mer utan ibland är det bättre med korta pass men OFTA.

Och har vi tex. övat på en ny sak ena dagen och ska göra om samma sak dagen efter och det går bra efter 5 min då ger jag mig där.


Det är en helt ny häst hela hon och bara till det positiva.


Nu får hon äntligen mer utmaningar och man ser att hon tycker det är så mycket roligare.

Och det tycker även jag att det är.


Hon är mer framåt nu och har mer action i sig.


Det är sällan något mer onödigt bråk och tjaffs och missförstånd mellan oss nu.

Visst det händer att hon tjurar ihop ibland och försöker komma undan arbetet och testar men oftast så orkar hon inte hålla på utan fokuserar på arbetsuppgiften man ger henne nu.

Dessutom så inser hon nu att det inte är lönt att hålla på för att hon aldrig vinner.


Hon går som en klocka på det nya bettet och trivs super bra med det.


Vi har inte hunnit testa dom andra betten ännu men tänkte göra det nu till veckan.

Jag ville testa det här bettet några gånger först så jag hinner känna efter ordentligt.

Ibland så blir det ju så att om man byter bett och dom går bra på just det bettet men sedan så prövar man ännu ett till bett och då trivs dom ännu bättre med det och går ännu bättre så vi får pröva oss fram helt enkelt.


Min önskan är att hon ska trivs lika bra med båda betten så vi har att variera mellan.


Varför bytte jag bett nu då helt plötsligt?


Jo för att jag ville ha ett bett som är tillämpad just för körning då det är det vi håller på med just nu och det som står i fokus och för att Turid blev för stark för mig och bara slukade det andra bettet så jag fick inte ens stopp på henne i mellan åt utan släpades typ efter henne då jag tömkörde henne ibland.

Hon gjorde lite som hon själv ville här på slutet och det bara tvär kom.

Det var som protest från hennes sida hela tiden eller hur jag ska förklara.


Betten som jag prövar på henne nu är ju lite skarpare än det vanliga eggbettet som vi körde på förut men nu behöver jag inte känna mig så stum och hård i handen hela tiden och slita och dra i henne för mycket eller i onödan och för att få stopp på henne utan nu behöver jag typ bara ta lite lätt i tömmen så svänger hon och går dit jag vill och jag kan vara mjukare i handen och jobba mer med rösten istället.


Även fast vi tränar mycket markarbete och lydnad så är det ändå en lång väg kvar tills vi är där dit vi vill vara och dit vi vill komma.

Inget sker ju som sagt över en dag! Och träning ger resultat.


Man måste ju börja någonstans lixom och vårat mål och dröm så småning om är ju bettlöst och halsring och dit kommer vi också så småningom.


Men man måste ju pröva sig fram och se vad som funkar och inte funkar helt enkelt.

Och alla individer är olika och jag lyssnar inte så mycket på vad alla andra säger längre utan jag kör mitt och Turids race nu och försöker hitta och göra det vi trivs bäst med och det som funkar bäst för oss och sedan så får alla andra säga och tycka vad dom vill.


Nu vet jag att hon trivs med liverpoolstången iallafall så nu ska vi testa grodbettet till veckan också och se vad hon tycker om det bettet.


Idag så var vi ute och gick efter storvägen en sväng och massor med bilar passerade utan några problem eller reaktioner.

Första gången hon fick gå efter vägen själv så var hon så spänd och upp i varv typ stressade upp sig hela tiden för minsta lilla..så vi kommer att gå mer efter vägen nu också så hon taggar ner lite och blir mer trygg i att lämna gården och sina kompisar för en stund.


Det gör mycket att hon har hagen så pass nära vägen också..där får man igen mycket gratis faktiskt.   


Jag tycker själv att hon är trafiksäker då hon har gått efter olika vägar förut och mött massor med olika fordon men sedan så är ju ingen häst 100% trafiksäker heller för den delen för ena dagen kan det ju plötsligt hoppa fram en katt i diket som hästen blir skrämd av och det kommer en bil i hög hastighet.. då räcker det ju med att hästen bara skuttar ut lite på vägen.

Så även fast man känner sin häst och vet att den är trafiksäker så måste man ju ändå vara försiktigt och vara lite på sin vakt så ingenting händer.

Men jag vill jobba med Turid och gå mer efter vägen just för att hon ska bli lite tryggare och lugnare och kunna slappna av mer även där.

Då bygger jag samtidigt upp hennes självförtroende.


Nu orkar jag inte blogga mer för nu är jag hungrig och måste springa över på ICA och handla hem lite mat så jag kan laga min efterlängtade kycklingsallad.



Såhär trött blev tösen min efter dagens träningspass så hon somnade på gången. Hihi.


       





<3

Av Sandra Åhlin - 23 mars 2014 17:38

           

Av Sandra Åhlin - 23 mars 2014 17:31

                 

.

Av Sandra Åhlin - 23 mars 2014 16:58

 

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards