Direktlänk till inlägg 20 april 2012

En rolig dag med mycket skratt.

Av Sandra Åhlin - 20 april 2012 18:44


Igår så blev det lite ärenden i stan och sedan en sväng till stallet tillsammans med Stina.
Tog ut Turid ur hagen och borstade henne och myste på en stund.
Denna fölpäls som ska släppa alltså.
Dom andra vuxna hästarna i stallet har typ redan tappat all sin päls.. inte långt ifrån iallafall och sedan så jämför man med unghästarna som har typ allt sitt hår kvar fortfarande *skratt*.

Borsta, borsta, borsta  
Men tur att det är roligt och rogivande.


Turid har även börjat att komma i trotsåldern nu också.. eller någon slags trots iallafall.. kanske är det 1 års trotsen som börjar smyga sig på..
Dumma farsoner har hon då börjat med iallafall som att tex. försöka slänga sig bakåt och stegra sig då man ska lyfta hovarna men igår så försökte hon även att lägga sig ner istället men matte blev inte glad då och sa åt henne på skarpen och till slut så skärpte hon till sig och insåg att det inte var lönt och att hon gjorde fel.. Och då hon gjorde rätt fick hon MASSOR av beröm och en massa kliande på halsen som hon älskar.. Sedan så var det bara att nöta på att lyfta hovarna ännu mer.
Det blir mycket träning och nötning på hovlyft nu framöver så att hon lär sig.


Till er som nu undrar varför jag inte berömmer min häst med godis istället?


Jag vill inte berömma min häst med godis då hon är en unghäst och snabbt lär sig att naffsa och bita efter både händer och fickor och har man otur biter tag hårt i mig eller någon annan i närheten.
En sådan häst vill inte jag ha.
Självklart så får hon också godbitar som alla andra men då ger jag henne ifrån en hink på marken istället.
Självklart så får hon även en godbit ibland från handen också då hon tex. kommer fram till mig i hagen då jag ropar på henne och hon är duktig och kommer.
Ja typ så!

En unghäst är smart och lär sig snabbt så det gäller att tänka sig för.
Det gäller att vara en tydlig ledare samt att lyssna på sin häst också.




Efter en mysig stund hos Turid så vandrade vi vidare till andra stallet och unghäst nr 2 Hardie pojken.


   


Där blev det först ett projekt att försöka få in honom från hagen med alla hans vårkänslor i kroppen och då vi äntligen fck tag på honom så fick han stå på stallgången och njuta en lång stund medans vi borstade igenom hela honom från topp till tå samt försökte reda ut hans man som såg ut som dreads.. det var också ett projekt i sig.
På med tränset och deltan och longerade honom en stund på banan så han fick springa av sig lite överskottsenergi.
Han var pigg, glad och busig som vanligt.. och tyckte att det var jätte roligt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Åhlin - 21 november 2016 16:54


Bilden på Jonna på lucia fotograferingen på VK huset blev faktiskt över förväntan. Den blev super bra med andra ord.    Våran lilla fotomodell.       Här är våran älskade lilla lucia Jonna 17 månader som 2016 önskar alla nära och kära en gl...

Av Sandra Åhlin - 21 november 2016 16:49

        Jag fick världens bästa dotter som är så fin och perfekt på alla sätt och vis. Jag kommer alltid att finnas vid din sida gumman min. Du är det finaste och bästa som har hänt mamma och pappa. Vi älskar dig!    ...

Av Sandra Åhlin - 21 november 2016 16:47


   Vi 2 föralltid  

Av Sandra Åhlin - 15 november 2016 16:26

Lite trist att den första snön har regnat bort.. nu är det inte så mycket kvar och gräsmattorna har börjat synas igen.. dessutom skulle det bli minusgrader också så nu väntas årets första halka också. Blir att införskaffa lite broddar här hemma til...

Av Sandra Åhlin - 12 november 2016 11:16


  Åka pulka med mamma innan lunch vilan var roligt tyckte Jonna. När hon vaknar så blir det mellis sedan så väntar nya äventyr för henne då hon ska få besöka Leos lekland för första gången 👍😊     ...

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards