Alla inlägg under januari 2014

Av Sandra Åhlin - 21 januari 2014 19:22

Haha jag fick Midna att äntligen trotsa kylan idag. Inte så speciellt kallt ute idag bara -10 men hon ska ju gärna ha glassande sol och varmt om hon får bestämma själv. Snacka om Michelingubbe med först en tjock fleecetröja och utanpå det hennes röda Hurtta vintertäcke. Men nöjd var hon och framåt gick hon. Även en nöjd matte som kom längre än typ ett kvarter bort denna gång och som slapp släpa sin hund framåt. :-P
Snacka om frusen hund man kan ha.
Men är det typ sol ute och bara ca: -3 grader så går det himla bra att springa runt i snön så hela hon sjunker och till och med utan kläder. Ja slutsatsen blir väll att djur är för härliga och roliga och ibland är det nog inte tänkt att man ska förstå sig på dom helt enkelt :-P

Av Sandra Åhlin - 21 januari 2014 18:24

Det var visst kvar tvätt i tvättkorgen så fick slänga i en maskin till. Jag har plockat och stökat undan lite mer här hemma.. Allt är som en enda stor röra just nu känns det som med flyttkartonger till höger och vänster och som man snubblar över i jämna mellan rum :-(
Jag och Midna har nyss haft en brottnings match som jag vann och nu är klorna lite finare. Hon är omöjlig att klippa klorna på den lilla råttan så tänkte be veterinären passa på att ta dom ordentligt på Måndag då vi ska dit.
Det kommer skära i mitt matte hjärta att lämna kvar min lilla älskling alldeles själv där i flera timmar men hon är ju i goda och kunniga händer som tur är.
Hon kommer få lugnande samt sövas ner för att sedan gå ner med en kamera i halsen på henne.
Jag hoppas och ber att dom nu hittar felet och vart felet sitter nu då hon ska utredas vidare och att denna klinik kan hjälpa oss att råda bot på detta nu. Hon har länge haft problem med sin hals nu.. Hostar, kraxar o sväljer konstigt.. Låter som en minigris i mellan åt och går och ska leta upp dammråttor och tugga i sig :-( verkligen inte kul eller normalt. Nu vill jag ha tillbaka min glada spralliga levnadsglada hund och det är hon värd tusen gånger om. Så nu ger jag mig inte föränn dom har hittat felet och åtgärdat det helt och hållet. Nu ska jag klä på mig själv och lilla Midna och vi ska bege oss ut på en kvälls promenad.
Sedan ska jag tända lite ljus och slänga mig i soffan under en filt och kolla på lite tv. :-)

Av Sandra Åhlin - 21 januari 2014 17:18

Det blev ingen tömkörning för mig och Turid igår.
Det gick inte alls som jag ville.
Jag började med att mocka och fylla hönätet i boxen och göra iordning kvällsmålet så allt det var bortgjort och klart. Plockade fram alla saker jag behövde från sadelkammaren och gick och hämtade hästen i hagen. Hon var lugn och tillgiven men började genast att stressa upp sig och fjompa på i stallgången. Hon fick ett x antal utskällningar och tillrättavisningar för hennes fasioner.
Borstade och tränsade henne och spände tömkörningsgjorden och vi traskar ut på ridplanen för att påbörja vårat pass för dagen.
Började med att leda runt henne i lång lina för att kolla in henne.
Det gick bra ett varv men sedan så började hon blåsa upp sig, dansa på bakbenen, sparka med framhovarna och var allmänt stressad och inte alls sig själv. Först så trodde jag bara att hon var överladdad och gjorde sådär för att hon blev så glad och att hon visste att vi skulle jobba och göra någonting roligt. Men insåg ganska snabbt att felet satt någon annanstans för hon har aldrig någonsin varit sådär så jag bestämde att vi avbröt då jag inte ville hålla på att bråka med henne längre. Och hon som är så godhjärtad blev rent av aggressiv.
Det var bara att gå tillbaka in till stallet igen och slänga av hon all utrustning och självklart så hade jag råkat missa ett sår som hon hade på bakbenet på högersidan som hade börjat blöda. Inget stort sår alls men tillräckligt för att hon hade ont där. Hon var inte halt eller svullen men har nog fått sig en spark i hagen och var mycket öm. Fick ta och rengöra såret och sedan så började vi tjaffsa och ha lite uppfostring på stallgången då hon började kicka och sparka mot en och fjompa på bara man skulle titta men inte ens röra såret. Så både jag och stallägarens dotter brann av på Turids dumma beteende så hon fick inte gå ut i hagen igen föränn hon hade skärpt sig och lugnat ner sig. Allt för ett ynka litet sår. Men små saker kan också ställa till det ibland och nu laddar vi för nya tag och en ny träningsdag imorgon igen istället. Får hoppas att det går bättre för oss då och att vi båda har en bra dag då :-)
Jag orkar bråka med Turid då det bara är trots och dumheter hon sysslar med men som sagt jag känner min häst utan och innan och såg direkt att något var fel med henne och sånna gånger måste man lyssna på dom. Jag hade inte heller velat arbeta om jag hade ont så jag förstår henne. Det går skilja på Unghästtrots och smärta. Ny dag - Nya tag! ;-)
Hade tänkt arbeta henne idag men då det har varit så mycket annat idag så skippa jag det. Men hon hade inte ont idag och var sig själv igen och det var ju skönt. Inte halt, varm, eller svullen som dom kan bli om dom fått sig en törn eller 2 utan bara Turid. :-)

Nu blir det att fixa klart med tvätten i tvättstugan och sedan ta en långpromenad med vovve.
Min rygg värker och jag är konstant sugen på ALLT :-( igår var jag tvungen att laga middag 2 gånger på samma kväll för jag var så hungrig och sugen hela tiden. Illa illa haha. :-P

Av Sandra Åhlin - 20 januari 2014 12:10

Jag har äntligen lyckas få till så att jag kan sitta och blogga från mobilen. Det gick ju inte förut men jag lyckades klura ut vart felet satt till slut.

Blev en tidig morgon här hemma för att hinna utfodra både mig själv och hund med frukost för att sedan åka in till stan och styra upp lite saker. Nu är man hemma igen och ska få i sig lite lunch och någon kopp av det svarta guldet så man blir en människa.
I vanliga fall så startar jag bryggen det första jag gör när jag kliver upp på morgonen men idag så hanns inte det med.

Sedan så är det bara att klä på sig och traska till stallet och göra bort stallsysslorna och tömköra hästen för nu ska vi komma igen och ta igen allt vi har förlorat under min återhämtning efter operationen.
Det lär bli en omgång med massor av glädjeskutt och bakutsparkar och lite bus från början men det får jag helt enkelt ta. Jag har en häst som älskar att arbeta och som verkligen vill lära sig saker och göra rätt. Och jag får ta att hon kommer vara överladdad. Jag har bara mig själv att skylla och det är ingen annans än mitt fel att vi halkat efter och att vi inte gjort så mycket tillsammans under typ 2 månaders tid. Men jag har lixom inte haft något annat val. Eller jo egentligen jag kunde ju ha bett om hjälp med henne Undertiden men det ville jag inte göra för det är hon och jag som ska jobba tillsammans och vi tar bara lite hjälp på traven när vi kör fast och inte kommer vidare. Annars så vill jag göra jobbet med henne själv.

Av Sandra Åhlin - 19 januari 2014 20:59

Brr det är kallt ute idag. -24 grader sist när jag kollade termometern. Här har man hållit sig inomhus hela dagen. Städat lite bland annat. Sedan var det bara att klä på sig och bege sig till stallet här på kvälls kvisten. Hästarna fick komma in tidigt idag och var inne när jag kom.
Tog ut Turid på stallgången och mockade åt henne sedan blev det att borsta och mysa massor på stallgången. Även raspat hovarna. Den här gången så har hovarna hållit sig mycket fina och inte spruckit eller flisat sig någonting och magen hennes är bättre än någonsin så otroligt skönt.
Efteråt så fick hon gå in i boxen och få sin middag Krafft groov 90 och lite b-vitaminer. Fyllde även på mer hö i hennes nät i boxen samt fyllde på 2 kärr med spån som hon började klättra runt i. Hon är så söt när hon vill hjälpa till att sparka ut spånet precis som hon själv vill ha det. Även fast man har sett det massor med gånger nu så kan man ändå inte låta bli att le och skratta åt det.

Nu har mina armhålor äntligen läkt ihop sig sedan operationen i November. Eller dom hade läkt tidigare men sprack upp igen.. Men nu är dom äntligen färdig läkta och spricker inte mer. Nu ser dom jätte fina ut. Det känns så skönt att slippa smärtan som jag levde med varje dag i flera års tid nu.
Och underbart att få komma igång och jobba med sin häst igen. Nu kan inkörningen äntligen fortsätta. :-)

Av Sandra Åhlin - 19 januari 2014 14:11

Sådär ja!! Plötsligt händer det ;-)
Vad är det man brukar säga.. Bättre sent än aldrig va?!? Ett skoterkort rikare nu och ALLA rätt på teorin.
Här har man suttit och gruvat sig hej vilt för detta teoriprov sen var det sådär lätt som en plätt lixom haha :-P Skönt att det är bortgjort nu så man kör lagligt nu mera.. och uppkörningen gjorde en ju inte mindre körkåt heller.. Dax att packa väskan och dra till fjälls nu i några dagar känner jag :-)

Synd att det blir så kort skotersäsong iår bara :-(
Nu är det dax att kolla blocket lite och åka och köpa en tidig födelsedagspresent åt mig själv.
Fast den 5 Februari är ju inte så långt bort ändå. Och en skoter behöver jag ju nu när vi är ett helt gäng som snart drar till fjälls. Hmm.. Jag är så grymt sugen på en Lynx Rave 800 eller en Ski-Doo Mxz. Men man vet aldrig vad det slutar med :-P

Igår så satt det även fint med lite Kina mat från Great Eastern i magen. Tack alla inblandade för en trevlig stund.

Lördagskvällen bjöd på soffläge och film.
Jag kan verkligen rekomendera filmen Pain & Gain. Den var as bra.

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards