Alla inlägg under januari 2013

Av Sandra Åhlin - 15 januari 2013 00:02

Usch vad måndagar är sega.

Och blä vad kallt det är ute -25.

BRRRR!!!!


Jag vill ha milt ute och massor med mer snö som faller ner ifrån himlen istället för denna hemska kyla.

Spelar ingen roll hur mycket man klär på sig så fryser man ju ändå. =(


Idag så har det hänt lite diverse saker iallafall.

Och allt börjar äntligen flyta på.


Har ringt och bokat en ny tid med hovis så han kommer nästa vecka och tar Turids hovar igen.


Har även tagit kontakt med Sara Ellevik på Norrlands hästtandvård.

Jag ville ha lite råd och tips då jag är lite skeptiskt och orolig för Turids underbett som hon har och sedan så fick jag höra att hon även vaccinerar så jag ska höra av mig till henne igen om en tid så tar vi allt på en gång.

Då får hon kolla Turids mun samt vaccinera henne.

Då ger hon mig en massa tips och råd samt hjälper mig även att pröva ut ett bra bett till Turid i hennes storlek och som ligger bra i hennes mun.

Det blir kanon.


Har även kontaktat en kvinna angående Turids inkörning då jag känner att lite stöttning och peppning kan behövas så det var bara att höra av sig om jag ville boka en tid med henne så att hon kunde komma ut och hjälpa oss.

Hon håller nämligen på med inkörning/körning av olika hästar.

Så jag tänkte att hon ska få komma ut till oss då vi har kommit en liten bit på vägen.


Ikväll när jag kom till stallet så stod Greven vid grinden och ville in och Turid låg ner vid höet.. mattes skrutt fia har ju börjat med att lägga sig ner i höet och ligger ner och äter ibland.. haha.. ser rätt roligt ut faktiskt.  


Det blev att mocka och göra i ordning hö och mat och sedan så fick dom komma in.

Dom fick gå in lite tidigare ikväll.


Turid sprang in i rätt box idag så nu har hon lärt sig vart hon bor.


     


(Här inne bor Turid.)




Nu ska jag sätta mig och göra i ordning sakerna som ska skickas tillbaka till Hööks i morgon samt fylla i lite papper som ska skickas iväg.

Tänkte även hinna plocka ihop lite här hemma innan jag lägger mig.


 

PS.

Av Sandra Åhlin - 14 januari 2013 23:49

Hur söt är inte denna bild då  


 

Av Sandra Åhlin - 14 januari 2013 23:44

 


Igår så drog äntligen ponnyakuten 4 igång.

Så nu vet ni vad jag kommer att göra varje söndag kl: 19.15 

Jag kommer att sitta bänkad framför tv:n.


Följer ni ponnyakuten? 

Av Sandra Åhlin - 12 januari 2013 00:24

Idag så fick jag ett sms med att mitt och Turids paket ifrån Hööks hade kommit och jag som är som barnen på julafton kunde naturligtvis inte hålla mig utan åkte raka vägen till Ica och hämtade ut det.  


Turid fick vara provdrocka ikväll.

Reflex bootsen var däremot för små så dom ska skickas tillbaka.

Men vi kommer synas ändå för jag behållde benreflexerna och reflexbröstan.


Några tröjor som jag beställde som var så himla osköna skickas också tillbaka.


Regntäcket var som en tält på henne och det är bra för då kan hon ha det att växa i.



Och gissa vad?!? Jo att den 24 Januari så kommer nya katalogen ut.. Jag hoppas att det finns fin fina saker i den.  


Ganska sjukt vad storlekarna på täcken från olika tillverkare kan skilja sig åt.


Idag då jag var på Pegasus för att köpa en pisk så hittade jag även ett jätte fint fleecetäcke som jag naturligtvis fastnade för och som var billigt dessutom men då var ju 125 cm slut och dom hade inga fler i lager heller så jag tänkte: Jaja men jag kör på en 135 cm då så får hon växa i det.. får väll vika upp där bak eller något.. men antingen så hade dom märkt det fel eller så var dom JÄTTE små i storlekarna.

Det täckte inte ens hela rumpan på Turid och det gick inte att spänna i bogen så hon hade behövt en 145 cm i det täcket. 

Så ska åka och lämna igen det i morgon. =(

Vintertäcket som hon har nu är i storlek 125 cm och det är lite för stort för henne och regntäcket jag skickade efter från Hööks är i storlek 135 cm och mycket stort.

Ja ni hör ju.

Hädanefter så blir det att köpa täcken enbart på Hööks tills hon växt klart färdigt för då vet man hur storlekarna är iallafall. 


Blev även en sväng till Marieberg för en kopp kaffe och lite sällskap med syster och Anton.


Nu ska jag gå sussa för i morgon ska det hinnas med en hel del.  


.

Av Sandra Åhlin - 12 januari 2013 00:20

 

Av Sandra Åhlin - 9 januari 2013 23:40

Det har varit en seg dag idag.

Mådde inte alls bra när jag vaknade.. och har haft yrsel hela dagen som har vägrat att ge med sig.


Åkte iallafall ut till stallet ikväll och myste på lite med Turid.

Erik hade redan mockat åt mig då jag egentligen inte skulle dit något idag men ångrade mig då jag fick så tråkigt och saknade min lilla goa kuse så mycket.


Passade på att ta med mig alla hästsaker till stallet som låg här hemma och tog plats så nu är det rätt tomt i hörnet i vardagsrummet där dom stått så länge.  

Men allt fick plats i sadelkammaren och i stallskåpet så det blev nice.


Tog in Turid kring 20.30 och borstade och kollade igenom henne noga.

Hon ville bara in i boxen och äta så hon var rätt dryg att ha och göra med ikväll.

Hon ville inte alls stå stilla på gången utan gick bara fram och bak hela tiden och åt sidorna.. försökte kicka mig då jag skulle kratsa bakhovarna och försöka lägga sig då jag sklle ta framhovarna.

Ja hon var helt enkelt ur balans idag och jag fick ryta i många gånger åt henne.

Men sedan då hon gjorde rätt så fick hon ju självklart mycket beröm också.

Alla kan ju inte vara på humör och vara på topp varje dag.. det gäller ju även djur. 


Man märker att hon börjar testa mer och mer nu så det gäller att vara vaken på vad som händer och sker runt omkring oss.

Samt sätta tydliga gränser.


Dessutom så börjar hon ju få en himla massa energi utav maten.   

Men det är bara att visa vem som bestämmer helt enkelt.


Hon har börjat kuta gärnet i hagen på dagarna också fick jag höra av stallägaren idag. Så hon är en riktig buse just nu. Hehe!


Det här året kommer vi att lära känna varandra ännu bättre och ännu mera och bygga upp ännu mer förtroende oss emellan, bygga upp vårat självförtroende, komma igång med inkörningen så det blir mycket tömkörning osv. Sedan så ska vi även på NH kurs.

Vi har många mål som vi ska förverkliga. Vi ska testa på det mesta helt enkelt.

Ju mer dessto bättre för både mig och Turid.

Och träning från marken är så nyttigt.   



Hundarna har haft en rätt tråkig dag idag så i morgon är det deras tur.

Det blir en sväng ut i skogen med dom så dom får springa av sig lite samt busa.


Nej nu ska jag gå lägga mig! Imorgon är en ny dag med nya tag!


Godnatt & Sov så gott

Dröm sött


 








Av Sandra Åhlin - 9 januari 2013 23:34

 

           



 

Av Sandra Åhlin - 9 januari 2013 23:11

13 dagar har nu gått i det nya stallet.

Och om man tittar på före och efter bilder på Turid så ser man hur mycket som har hänt bara under dessa få dagar.



Denna bild är från andra dagen i det nya stallet.

En trött och hängig Turid och ryggraden som syns mer än väl  


 



Denna bild är tagen idag.

Se vilken trolig skillnad över ryggen på bara dessa få dagar.

Det går verkligen framåt.

Här en sprallig och glad Turid med en vaken blick.


   


Nu kanske ni fattar vad jag menar med att Turid inte trivdes på det gamla stället där hon stod och att hon var olycklig där.

Och att jag fortfarande står fast vid att hon fick för lite grovfoder på förra stället för sin ålder då all hennes energi gick åt av att värma upp kroppen då hon gick på lösadrift och då började hon magra av samtidigt som hon har skjutit iväg otroligt mycket i höjd också.

Så det är ju flera faktorer som spelar in och jag klandrar ingen.
Nu vet ni också vad jag menar med att Turid inte trivs på lösdrift just nu utan hellre föredrar att få komma in på kvällarna.

Hon mår helt enkelt bättre av det.

Presentation


Välkommen hit!

Livet på landet.

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besökare

Ovido - Quiz & Flashcards